Shabaka And The Ancestors - Wisdom Of Elders

Brownswood Recordings

Kijk, als Kurt Overbergh in Culture Club Shabaka Hutchings aanhaalt, dan zijn wij meer dan verheugd. Hij bevestigt hiermee de notie dat muziek steeds meer 'urban' wordt. Een tendens, die zich veruitwendigt in het succes van rapper Kendrick Lamar en, dichter bij huis, Woodie Smalls en Stikstof. Nu nog jong en relatief onbekend, maar binnenkort staan ook zij ongetwijfeld een paar trapjes hoger. De komende jaren winnen hiphop en vooral jazz ongetwijfeld aan belang. En net op dat terrein duiken Shabaka And The Ancestors op. 

Wisdom Of Elders

Zij brengen met dit album namelijk het geluid van de toekomst, ook al wijzen ze in de albumtitel eerst en vooral op de wijsheid van de oude(re) generatie. Geen slechte zaak, want tenorsaxofonist Shabaka And The Ancestors weten hoe ze op die rijke muziekgeschiedenis kunnen voortbouwen. Bovendien is hij een alomtegenwoordige stem binnen de Britse jazz. Reken maar uit: Sons Of Kemet (een band om in de gaten te houden), The Comet Is Coming (die met 'Channel The Spirits' één van dé albums van 2016 maakten) en Melt Yourself Down brachten recent allemaal nieuw werk uit. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is er nu dit 'Wisdom Of Elders'.

De plaat, voorzien van weergaloos artwork en betekenisvolle linernotes (met dank aan Lindokuhle Nkosi), is een stevig schot in de roos. Hutchings leidt zijn achtkoppige bende als een meester. Eerst en vooral is hij er niet de man naar om uitdrukkelijk naar voren te treden. Ook al is hij prominent aanwezig met zijn tenorsax, zonder zijn Ancestors (met trompettist Manda Mlangeni in een glansrol) zou dit album niet zijn wat het is. De rijke sound is diep in stokoude jazzimprovisatie geworteld, maar klinkt evengoed eigentijds. Denk daarbij gerust aan een hybride variant van ultramodern Afrofuturisme die we nog nooit tevoren hoorden. Want het is vooral een Afrikaans verhaal, hetgeen nog eens versterkt wordt door het gegeven dat de opnames in Johannesburg plaatsvonden.

Dit is nieuw en innovatief. Het lijkt contradictorisch, maar net door heel diep in de muzikale geschiedenis te zoeken, weet hij een moderne toets aan te brengen. Neem de maar liefst dertien minuten durende opener Mzwandile. Die klinkt donker, tribaal en brengt de luisteraar sowieso uit zijn comfortzone. En dat is alleen de allergrootsten gegeven.

'Wisdom Of Elders' heeft een spiritueel karakter. "The ancestors are always with us. They teach us to harness energy and see into other worlds. This is our offering", zo laten ze weten. Muzikaal ligt het wat in het verlengde van jazzgiganten als Coltrane, Pharao Sanders en vooral Sun Ra. Met die laatste delen ze niet enkel de liefde voor catchy melodieën, maar vooral ook muzikale vrijheid en expressie.

Dit gezelschap gaat op in die vrijheid en legt zichzelf geen grenzen op. Er zit veel muzikaal genot in dit album, wat Joyous duidelijk maakt. Met zijn haast zeventig minuten speellengte is dit een uit zijn voegende barstende trip, die per luisterbeurt gewoon nog beter wordt. Wie niet zo gek veel muzikale zotternij gewend is, loopt misschien beter in een boogje rond het album. De rest geniet eenvoudigweg van heerlijke composities als The Sea en The Observer.

In vergelijking met zijn andere projecten gaat Hutchings hier veel vrijer om met zijn tenorsaxofoon. En her en der - onder meer tijdens Natty - hoor je dat er ook soul-, dub- en reggaeinvloeden te bespeuren zijn.

Dan rest ons enkel nog te zeggen dat we haast niet kunnen wachten om deze bende in een concertzaal aan het werk te zien.

Op 20 januari treedt Hutchings alvast met Sons Of Kemet aan in het kader van Brussels Jazz Festival.

18 januari 2017
Philippe De Cleen