Sarah Mary Chadwick - Messages To God

Kill Rock Stars

Messages To God

Iedereen kent wel Ik Heb Een Heel Zwaar Leven van de Nederlandse cabaretière Brigitte Kaandorp. Zij legde de smart er zo dik bovenop dat het hilarisch werd. De smart op dit achtste album van de Canadese Sarah Mary Chadwick is bij tijden nog zwaarder en toch valt er weinig te lachen, tenzij een beetje scheef.

Ze zingt het zelf in Looked Just Like Jesus, slotnummer en één van de singles die deze plaat voorafgingen: “For me fun comes with fuss”. Dat bleek al duidelijk uit de laatste drie albums die samen een triptiek vormden, gedrenkt in verdriet. Ze worstelde om daaruit te geraken, maar voorlopig is ze er nog niet. Toch schijnt er een beetje licht door de luiken. De dwarsfluit van Hank Clifton-Williamson verzacht hier en daar de scherpe teksten zoals in Only Bad Memories Last en de cello van Charlotte Jacke legt een balsem van melancholie over enkele songs.

Toch lijkt het alsof Sarah Mary Chadwick op een nacht de eerste de beste bar is binnengelopen, een goedkope fles wijn (of twee) uit de supermarkt ontkurkte en de ontboezemingen ter plaatse zong aan de gammele piano, die nog kleeft van het bier dat de avond ervoor rijkelijk vloeide en hier en daar lichtjes vals klinkt. Het is niet eens ver van de waarheid. Doorheen 2021 speelde Chadwick als “artist in residence” een jaar lang in de Avalon Bar in Melbourne. Elke woensdagavond speelde ze daar samen met haar vriend Hank Clifton-Williamson, die ook op de plaat mee piano speelt, elke woensdag een gratis show. De spontaniteit van die avonden schemert nog door en geeft songs als Shitty Town en Drinkin’ On A Tuesday een rauwe, eerlijke energie.

Dat producer Tony Espie (The Avalanches) die energie wist te capteren en te behouden, is één van de grootste troeven van deze plaat. Dat ze ondanks het melodramatische karakter toch ook hier en daar optimistisch en voorzichtig grappig is, is vooral een opluchting na de drie donkere albums. Chadwick voelt zich zelfs sterk genoeg om te proberen je te troosten zoals ze zingt in opener Don’t Tell Me I’m A Good Friend en herkent, tot haar eigen verbazing, gevoelens van liefde in I Felt Things In New Zealand.

Hoogtepunt van de plaat is Someone Else’s Baby waarin Chadwicks stem gedubd werd zodat ze met zichzelf als koortje zingt boven eenvoudige pianotoetsen. “Take my sadness everywhere I go / Can't put it out, can't leave it at home”, klinkt het hier, maar ook: “But I'm thankful that I've had the chance to touch the souls I have / I'll take that any day in lieu of life.”

Onze ziel heeft ze alleszins beroerd met deze tien liedjes. Hoe zit het met u?

25 september 2023
Marc Alenus