Sampa The Great - As Above, So Below

Loma Vista Recordings

As Above, So Below

In feite waren we de hele trap- en grimescene al na een eerste seizoen van Drake-beats meer dan beu. Geheel onze schuld natuurlijk, maar je kan niet anders dan toegeven dat de koe na een dikke tien jaar wel meer dan uitgemolken is. Tenzij je het natuurlijk helemaal anders aanpakt. Zoals Sampa Tembo aka Sampa The Great doet bijvoorbeeld.

De in Australië residerende zangeres met Zambiaanse roots verzoent immers twee diverse werelden: die van haar Afrikaanse traditionele geboortegrond en die van hypermoderne “westerse” beats en producties. En dat was helemaal naar de smaak van groten als  Joey Bada$$, Kendrick Lamar of Denzel Curry, die Sampa al mee op tournee namen. Debuutplaat ‘The Return’ piekte dan ook op de twaalfde plaats in de befaamde ARIA (Australian Recording Industry Association) album chart.

Ook op tweede album, ‘As Above, So Below’, staat die unieke mengelmoes centraal. Met als niet mis te verstane boodschap natuurlijk een stevige vuist tegen onderdrukking en met feministische power, goed voor een “Explicit Lyrics”-etiketje. We hebben het aantal “b*tch”-shouts in Lo Rain bewust niet geteld.

Maar muzikaal werkt het wel. Zo is het best grappig hoe je soms begint midden in een Afrikaanse tribal dans om acht minuten later in een hippe, hoogtechnologische producersstudio te belanden met droog afgemeten claps en diepe basbeats. En alsof dat niet volstaat, inviteert Sampa The Great in een krachtig Never Forget zowel moderne rapper Chef 187 als traditionele zangers Tio Nason en Mwanje. En dat levert natuurlijk heel wat extra credits op, want zowel eerder vernoemde Joey Bada$$ en Denzel Curry als Angelique Kidjo tekenen ook ergens present op deze plaat.

Maar wat nog meer bijzonder is in deze eigen getitelde “hybrid music”: de zangeres heeft deze tweede plaat grotendeels opgenomen in Zambia zelf, wat betekent dat de traditionele invloeden nog meer en duidelijker present zijn dan op de voorganger. Verwacht je dus gerust aan enkele achtergrondzangeressen in het Tanga, harmonieuze chants, klanken van kalimba of kora. Of zelfs een rapsong op handtroms en met veel soul en overgave, zoals het wondermooie Imposter Syndrome.

‘As Above, So Below’ is dus een album dat voortdurend balanceert. Waarop de activistische zangeres zowel in traditionele outfit in de jungle poseert als met een VR-bril en designjurk in een betonnen bunker. Waarin je zowel een stukje Hit The Road Jack (“No more, no more, no more, no more”) als snedige, bitchige raps in je gezicht gesmakt krijgt. Sterke plaat met een al even sterke boodschap, al is het aanvankelijk misschien even wennen aan deze hybride en moet je durven openstaan voor zowel traditionele muziek als moderne female hiphop.

28 februari 2023
Johan Giglot