Ryley Walker - Deafman Glance

Dead Oceans

Deafman Glance

Tijd om het geweer van schouder te wisselen, zo moet folktroubadour Ryley Walker vast gedacht hebben. Een half jaartje zonder drank en drugs heeft duidelijk een ontnuchterend effect. De prikkelende, gezapige countryfolk van de songwriter krijgt op dit derde album een erg eigenzinnig muzikaal karakter; iets waarin een tikkeltje jazz, psychedelica en rock hun weg mogen vinden, maar nooit echt de bovenhand krijgen.

Op ‘Deafman Glance’ introduceert de bard uit Illinois dus zoiets als experiment. Dat betekent dat ballades plots doorvlochten worden met instrumentale jams, dat een onverwachte overgang van sfeervol naar druk, akoestisch naar elektronisch en weer helemaal terug elk moment mogelijk is. Zes minuten muzikale wispelturigheid in één enkel nummer; geen probleem. En toch verliest Ryley Walker ook nooit echt de innerlijke rust en eigenwijsheid. Noteer zeker de donkerblauwe toetsen van dwarsfluit die regelmatig opduiken en het wat wilde temperament van deze plaat weten te sussen.

De Amerikaan permitteert het zich hier te zwalpen tussen sfeer en ongemak met wringende akkoorden, tweederdematen en jazzy gedwarrel. Accomodations betitelt hij ongegeneerd een instrumentaal intermezzo van luide piano, chaotisch glockenspiel en snijdende fluit. En toch houdt Walker ook vast aan die dromerige songwritermomenten waarin zachte, akoestische tokkels en zijn dromerige stem zo de slaapzak naast het kampvuur in kruipen.

Laat het duidelijk zijn dat ‘Deafman Glance’ een plaat is die stevig wat uitdaging bevat. Het is heerlijk te ontdekken hoe Ryley Walker zijn eigen muzikale wetten schrijft. Hopelijk weten veel volgelingen deze avontuurlijke eigenzinnigheid te appreciëren en blijven ze Ryley Walker volgen in deze overgangsfase. Want dat de achtentwintigjarige songwriter ostentatief zijn hippie-achtig verleden met lange haardos en verdovende momenten achter zich laat en op weg is naar een toekomst vol verrassingen en muzikale grillen, leidt geen twijfel. Spannend!

14 juli 2018
Johan Giglot