Robert Glasper Everything's Beautiful

Sony
Everything's Beautiful

Het jazzicoon Miles Davis mocht onlangs postuum negentig kaarsjes uitblazen. Reden te meer voor een nieuwe biopic - 'Miles Ahead' met Don Cheadle in de hoofdrol - met een behoorlijk interessante soundtrack. Op die score speelt Robert Glasper, een jonge, Amerikaanse jazzcat, een belangrijke rol. Hij bracht voor die soundtrack een aantal nieuwe, zelf geschreven nummers aan, maar ging ook iets verder, door het hele oeuvre van Miles Davis te gebruiken voor 'Everything's Beautiful', een behoorlijk eigenzinnig tribute-album.



Glasper werkt solo ('Double Booked', 'In My Element') of via een eigen, akoestisch trio (Robert Glasper Trio), maar hij wil zich als artiest ook verder uitdagen door met een uitgebreidere bezetting, het Robert Glasper Experiment, in te gaan op vrije improvisatie en expressie.

Het idee was om onder meer hiphop, jazz en r&b met elkaar te vermengen tot een unieke blend. Het leverde hem goede respons op, met bijzonder groot succes voor albums als 'Black Radio' en het recentere 'Covered'. Het illustreert overigens goed hoe hij muziek benadert. Dat kan echt alle richtingen opgaan. Hij doorkruist op muzikaal vlak enorm veel stijlen en genres en dat maakt het boeiend om zijn parcours te volgen.

Op 'Everything's Beautiful' trekt hij vooral de kaart van de samenwerking. Dat uit zich in een meer dan indrukwekkende gastenlijst waarop onder meer Bilal, Erykah Badu, Laura Mvula, John Scofield en zelfs Stevie Wonder figureren.

'Everything's Beautiful' brengt een eerbetoon aan Miles. Niet zozeer door een aantal van zijn nummers te coveren, maar veeleer door zijn manier van denken en werken aan bod te laten komen. Miles was een muzikale visionair met verschillende kanten: er was de vroege bebopperiode, de "Birth Of The Cool", de opnames met zijn kwintet, de elektrische Miles en zo kan je nog wel even doorgaan. Om maar te zeggen dat Glasper duidelijk beïnvloed is door de veelzijdigheid van Davis' carrière en ook diens eclecticisme en muzikale honger deelt.

Davis mag met een klein stukje spoken word zelf het album openen (Talking Shit), al is de openingstrack vooral een straf staaltje van Glaspers eigen aanpak. Iets verderop krijgen we een ronduit heerlijk Ghetto Walkin' (op basis van een fragment uit Davis' The Ghetto Walk), een track met een streetwise vibe waarop blijkt dat Bilal een uitstekende keuze is als guestrapper.

Glasper houdt het allemaal erg strak. Dat uit zich op They Can't Hold Me Down waarop Illa J (de broer van J Dilla) even de ghetto superstar van dienst mag wezen. Eén van de uithangborden van het album is natuurlijk de samenwerking met Erykah Badu op Maiysha (So Long), een wat lang uitgesponnen, loungy track die klinkt als de soundtrack van een cocktailfeestje op een partyboat. Naar onze smaak iets te lang en helaas iets te vervelend.

Dan liever een coole, frisse track als Violets, met een guestspot voor Phonte, waarin "the blue(s) and the green and everything in between", bezongen wordt. Soms kan Glasper echt toveren met de originele Miles Davis-composities. In het geval van Little Church kan zelfs bijna gesproken worden van een echte Davis-"cover". Het is de meest stille track op dit album. Dat brengt ons naadloos bij Silence Is The Way waarop de fantastische Laura Mvula samen met Glasper Davis' In A Silent Way hertimmert.

Song For Selim klinkt sexy en clever. Iets verderop doet Glasper samen met vocaliste Georgia Anne Muldrowe dan weer iets te gek met Milestones, waardoor het nummer iets weg heeft van wijlen de Purple One. Op dat funky elan werkt I'm Leaving You verder, zonder meer een hoogtepunt. Afgesloten wordt er met het wat zeemzoeterige Right On Brotha, dat de sfeer en vibe heeft van de opruim na een late-night-feestje in de nachtclub.

'Everything's Beautiful' is een mooie herbeleving en herinterpretatie van Davis' werk. Glasper heeft er duidelijk erg hard aan gewerkt; alles is tot in de puntjes verzorgd. Er mogen dan wel een paar gemiste kansen zijn, het album doet zonder meer naar de Davis-originals grijpen. In die zin is Glaspers missie meer dan geslaagd.


July 3, 2016
Philippe De Cleen