Rhye - Woman

Inner Child Records

Subtiliteit en een man, het is vaak een moeilijk huwelijk en als het slaagt gaat het vaak over een homoseksueel exemplaar. Niet dat we daar moeite mee hebben, maar het levert vrouwen altijd lekkere dooddoeners op en daar hebben we als metroseksueel dan weer wel een hekel aan. We zijn dan ook heel blij met Rhye, een duo waarvan de zanger klinkt als Sade, maar die toch hetero lijkt.

Woman



Helemaal zeker zijn we natuurlijk niet, maar wie een ode brengt aan de vrouw, mag toch op zijn minst verdacht worden van enige voorliefde voor die sekse.

Het duo, Milosh en Hannibal dat tekende voor deze sensuele, zwoele plaat bewijst dat mannen sexy muziek kunnen maken zonder platvloers te worden en dat Milosh klinkt als Sade of onze eigen Victor Lazlo prikkelde alleen maar de nieuwsgierigheid van muziekliefhebbers overal ter wereld.

Milosh werd door een recensent van The Guardian als volgt omschreven: een "heldin, een vrouw die een leven geleefd heeft , gekwetst werd, die zingt in die aarzelende, nauwelijks emotionele manier die suggereert dat ze uitgeput is ".

Groot was dan ook de verrassing toen “zij” een “hij” bleek, een uitgeweken Canadees die momenteel in Berlijn woont, een stad die al eerder muzikanten inspireerde. Milosh bracht eerder drie albums vol zijdezachte mengelingen van R&B, soul en elektronica uit onder zijn eigen naam, maar nu hij een zielsverwant vond in de multi-instrumentalist Hannibal, stijgt hij boven zichzelf uit en wordt hij een soort Cupido die met zijn muziek recht op het hart mikt.

De singles Open en The Fall masseerden de oren van massa’s muziekliefhebbers en nu het album er is en bijna constant van dezelfde kwaliteit is, is er geen glijmiddel meer nodig om door te dringen tot een echt groot publiek.

Na ‘Nude’ van The Irrepressibles, ‘Reunion’ van The xx en ‘No World’ van inc. is het duidelijk dat de combinatie van zwoele soul, koele elektronica en jazz een van de trends van het jaar wordt, maar beter dan ‘Woman’ wordt het wellicht niet meer.

Cello, viool, piano, klarinet, koper en stem, alles is in perfecte harmonie en ook al zijn alle nummers op Shed Some Blood en Hunger na traag van tempo, toch gaat deze plaat nooit vervelen. Zelfs Woman waarvan de tekst maar uit één woord bestaat, is een boeiend stuk muziek.

Eigenlijk mankeert er maar één ding aan ‘Woman’: It’s Over (een oud Milosh-nummer) staat er niet op.

Vrouwen zullen hier als een blok voor vallen. Voor mannen zal het een beetje moeilijker liggen, nu ze weten dat de “zangeres” een man is, maar vergeet dit, sluit je ogen, kruip dicht bij je liefste en laat je onderdompelen in de bedwelmende klanken van Rhye.

11 maart 2013
Marc Alenus