R. Stevie Moore & Jason Falkner Make It Be

Bar None Records
Make It Be

R. Stevie Moore, lo-fi-legende en "godfather of home recording" uit Nashville, perst albums en knotsgekke popsongs zoals een kip eieren. Vaak verschenen die op obscure tapes en cd-r’s in eigen beheer. Sinds de jaren 2000 tonen de indielabels meer interesse en kreeg Stevie er in Ariel Pink een uitbundige supporter bij. Dat alles komt nu tot een kookpunt met ‘Make It Be’. Aflevering vierhonderd-en-zoveel in Moore’s discografie, maar wel één die eruit springt. 

… en daar zit Jason Falkner zeker voor iets tussen. De man begon zijn carrière meteen op niveau, bij The Three O’Clock. Daarna werd hij een tentakel van Jellyfish en sleutelde hij op de achtergrond mee aan topwerk van Air, Beck, (recent) Syd Arthur en de almachtige Paul McCartney.

Zo belanden we bij The Beatles, een gedeelde passie van Falkner en Moore - die ze in zijn typische absurdistische humor The Beatlegs noemt. Hoe dan ook, Falkner geeft de sound van Stevie nog meer textuur, zonder iets te willen veranderen aan de streken van de oude vos.

Nummer twee Another Day Slips Away is de song die je van deze plaat zult onthouden. Zonder twijfel. Aan de basis: een aanstekelijke beat, eindeloze vertigo’s van melodieën en stukjes tekst die zich in je langetermijngeheugen boren: “Days rushing by / moving at the speed of light / like a dream / like a vapor.” Een instant classic zoals ze almaar schaarser voorbij waaien.

Het ene moment steelt Stevie als de raven, het andere tovert hij iets geheel onverwachts uit de blauwe baard. En dat is twee keer bedoeld op de best mogelijke manier. Want hoewel je meer dan eens vertrouwde sfeertjes herkent (Beatles! Zappa! Sparks! Surf! Punk!), toch zijn die altijd verpakt in een dikke laag Stevie Moore-bubbelplastiek.

Aan de andere kant van de grote Moore- en Falkner-worstmachine komen dan wonderlijke songs piepen. Zoals Stamps, Sincero Amore, I Am The Best For You (trage Motörhead?) en Play Myself Some Music, dat deels lijkt weggelopen uit ‘Oddysey And Oracle’ van The Zombies, deels uit ‘Mummer’ van XTC. Waarin schuilt de Falkner-touch? Vergelijk de nieuwe versie met de originele uit 1986.

De lp-versie van ‘Make It Be’ - opnieuw een knipoog naar The Beatles? - presenteert het album in zijn zuiverste vorm. Op de cd-, download- en streamversie krijg je er nog een zevental, niet altijd even essentiële, instrumentals en gekkigheden bij, zoals de minimalistische wave van Passed Away Today. Vreemd genoeg is het de hilarische spoken word op Prohibited Permissions die we het hardst missen op vinyl.

R. Stevie Moore stond wellicht nooit zo in de schijnwerpers als vandaag. ‘Make It Be’ bulkt dan ook van fun, geinige woordspelletjes en zelden gezien popmanschap. Het bewijs dat de weg van home recording naar wereldplaat klein kan zijn.


2 mei 2017
Fabian Desmicht