Peter Von Poehl - Memories From Saint-Forget

BMG

Memories From Saint-Forget

Er was eens een virus … een lockdown … een artiest die isolatie omzette in creativiteit … u kent het verhaal inmiddels. De Franse folkzanger Peter Von Poehl strandde in het kleine dorpje Saint-Forget (no joke!), omringd door veel rust, groen en inspiratie. Met behulp van meegenomen opname-apparatuur kwam deze vijfde studioplaat tot stand, in 's mans pure en natuurlijke DIY-stijl.

“Memories” mag je in deze context trouwens gerust vertalen als “mijmeringen”. Peter Von Poehl maakt tien snapshots, momentopnamen die een sfeer, situatie en context scheppen van de meest bizarre situaties en emoties. Met “tijd” en tijdsbeleving als gemeenschappelijke factor. Soms erg eenvoudig: de kracht van de zon die doorheen donkere regenwolken schijnt en de opgewekte reactie van natuur en dieren daarop. Of natuurlijk ook de gekende depressieve gevoelens van isolatie in teksten (“I miss my friends  …  I even miss myself”) of in titels als I Miss My Old Grey Skies (ofte de vuile lucht op druilerige avonden in de suburbs van Parijs).

Misschien alvast een tip: aarzel niet om deze muzikale foto’s in je eigen volgorde te bekijken, beluisteren en besnuffelen. Wanneer een meer complexe compositie je aanvankelijk overvalt, kan je gerust even doorscrollen naar het melancholisch slepende, mooie en harmonieuze eindpunt Sunday Punch.

Op muzikaal en instrumentaal vlak bevatten deze “memories” enkele ruwe, maar ook weelderige parels. Je krijgt natuurlijk tien keer op rij de hoge, scherpe zang cadeau, een akoestische gitaar erbij en enkele stuiterende, eigenwijze drums. Kenners merken trouwens op dat de songwriter de piano als basisinstrument hier opnieuw inruilt voor de gitaar – een noodgedwongen (maar goede) stap omdat de piano in Saint-Forget slecht gestemd zou zijn. Laat het prachtige, luie Venice In My Veins met het fraai dartelende toetsenwerk de uitzondering op de regel zijn.

Maar daarrond hangt een royale saus vol toegevoegde instrumenten en orkestrale partijen, zoals een kamerorkest van stijkers in Behind Eight Ball, sfeertrompet of trombone, een ietwat lui makende slidegitaar of ritmische folkinstrumenten. Het geeft de bewust enigszins vuil geproducete songs op deze plaat een breed kleurenpalet en complexe, prikkelende structuren en onderliggende geluiden mee. Combineer dat keer op keer met een poëtische, lyrische vocale weelde en met songs die herhaling of strofe-refrein-structuur mijden en je krijgt algauw een album dat langzaam maar zeker tot rijping komt en waarin je steeds nieuwe dingen ontdekt. En waarin een prachtige ballade als Silent Watch Out Of The Night meer en meer in intense smaak toeneemt.

Over rijpen en smaken gesproken: bij de gelimiteerde vinylversie van ‘Memories From Saint-Forget’ krijg je een tekstboek cadeau waarin Peter Von Poehl niet enkel de muzikale memoires openbaart, maar ook een aantal smakelijke kooktips weggeeft. Een mooie brug naar een andere passie van deze opmerkelijke Frans-Zweedse creatieveling. Kwestie van niet enkel de sfeer van deze tien beeldende muzikale werkjes ten volle te kunnen genieten, maar er ook de smaakpapillen bij te prikkelen. En iets zegt ons dat deze eigenwijzige, avantgardistische troubadour daarmee nog niet het achterste van de tong heeft laten zien.

7 juni 2021
Johan Giglot