Peter Pazmany - In The Moment

Eigen beheer

In The Moment

Feit: de piano is sinds de millenniumwisseling voor het grote publiek officieel het instrument van beroering geworden. Pianospel is opgegroeid samen met een lading neoklassiekers en filmcomponisten als Olafur Arnalds, Nils Frahm, Enrico Einaudi, onze eigenste Wim Mertens en ga zo maar verder. Het is het uitgesproken emo-instrument van de korte “pi”, de lange “a” en de uitgalmende “no”. Met zowel veel stiltes als emoties.

Peter Pazmany vertelt een eigen verhaal. Als muziekmentor aan de academie, als organist in de kerk, als reggaetoetsenist, inspirator voor een Fleetwood Mac-tributeband of vele anderen. Maar ook als levensgenieter, bezieler van rust en trots huisvader. En dat verhaal vertelt hij met de piano. ‘In The Moment’, met zeven heerlijk genietbare instrumentale pianosfeerprenten die je geest leeg maken.

Deze ep is een vooruitblik (The Next 40 Years), een terugblik (Waltz For Marie) en een blik op de wereld (Meditation (For All Children At War)). Met keer op keer een meeslepende melodie op de klassieke toetsen als basis, maar toch telkens andere accenten. Dat geeft een mooi geheel van tracks die zowel op elkaar aansluiten, als voldoende afwissellen. Van nummers vol weelde en weemoed met vlot golvend toetsenspel zoals het Mertens-iaanse The Next 40 Years tot liedjes met leegtes en voorzichtig druppelende, hoge toetsen. Tu sais qoi.

Je mag alvast rekenen op composities die de tijd nemen om op het gemoed te werken en telkens boven de vier minuten uitreiken. In een klassieke setting waarbij de linkerhand de ritmische thematiek meegeeft en de rechterhand daarover vol lyriek de melodie drapeert.

En af en toe trekt Peter Pazmany de schuif nog wat extra open en krijg je ter verrijking een paar vrienden en muzikale semi-pro’s zoals vrouwelijke sopraanoperazangeressen (Salve Regina) of de zalvende ondersteuning van een stemmig strijkerskwartet (Another Day). Fijn en stemmig. En in dat laatste geval ook druipend van de melancholie. Maar we gaan eerlijk zijn: voor ons hoefde die extra toevoeging niet.

In elk geval delen we graag een dikke pluim uit voor de oprechtheid die uit dit debuut spreekt. Liefhebbers van zowel klassieke als “nieuwe klassieke” muziek: in de gaten te houden!

31 januari 2023
Johan Giglot