Omar Sosa & Seckou Keita Transparent Water

Pias Records
Transparent Water

Cuba en Senegal; op papier lijkt het misschien geen voor de hand liggende combinatie. Toch verwezenlijken de Cubaanse pianist Omar Sosa en de uit Senegal afkomstige koraspeler-zanger Seckou Keita met 'Water Transparent' iets bijzonders door ook nog oosterse invloeden (exotische en onconventionele instrumenten als de koto, de bawu en de geomongo, een Koreaanse versie van de zither) in 'Water Transparent' op te nemen.

In 2012 ontmoetten Sosa en Keita elkaar toevallig tijdens een impromptu sessie en meteen werd besloten om samen aan een muzikaal project te werken. Het duurde een jaar voor beiden in de Duitse Fattoria Musica-studio's de basistracks uitwerkten tot wat 'Transparent Water' zou worden. Toeval speelt ook een rol als Omar uitgenodigd wordt door de Galicische pianist-doedelzakspeler-componist Cristina Pato om samen met het Yo Yo Ma's Silk Road Ensemble te concerteren. Sosa geraakt aan de praat met shengmeester Wu Tong (de sheng is een Chinees blaasinstrument). Via de Franse jazzgitarist Nguyen Le leert hij de in Parijs wonende koto-speler Mieko Miyazaki kennen en op percussie recruteert hij Gustavo Ovalles en Steve Arguëlles, muzikanten met wie Sosa eerder al werkte.

Opener Dary doet je met zachte, maar heerlijk in elkaar overvloeiende percussie en pianonoten meteen verstommen. De song ontroert en de muzikanten spelen zich probleemloos de hemel in. Een onaards begin. Dat onwerkelijke niveau houdt het duo ook aan. Het delicate In The Forest - een eenzame jazzpiano die versterking krijgt van verstillend koraspel en vingercimbalen - klinkt net zo exotisch als de titel doet vermoeden en beroert de ziel.

Tijdens het daaropvolgende Black Dream horen we die bijzondere instrumenten, waarvan hoger sprake. Zij zorgen ervoor dat er een bevreemdend, maar intrigerend effect ontstaat. Bovendien duiken er hier voor het eerst stemmen op; iets dat ook geldt voor het oosterse Mining Nah. In hoofdzaak is 'Water Transparent' nochtans een instrumentaal album, maar het meesterlijke niveau waarop deze muzikanten spelen maakt woorden overbodig. En dan is er het speelse Tama Tama - percussie en een aantrekkelijke melodie - waarin de Afrikaanse roots gehuldigd worden, terwijl het spirituele Another Prayer zich hult in mystiek.

Ontdek hoe verschillende invloeden en geluiden elkaar vinden. Neem het geweldige Fatilitiku (met sample uit de Cubaanse traditional 'El Manisero', de pindanotenverkoper) dat halfweg het album te vinden is; fascinerend koraspel, heerlijk wandelend, Afro-Cubaans ritme, mooie vocals. Het zijn dergelijke tracks die van dit album een uitschieter maken. Het door piano en exotische instrumenten beheerste Oni Yalorde laat dan weer iets anders horen en met het door bluesy piano beheerste Peace Keeping duikt een sociaal bewustzijn op.

'Transparent Water' is een geweldige, muzikale kruisbestuiving door twee muzikale grootmeesters.


14 maart
Philippe De Cleen