Okada Floating Away From The World

n5md
Floating Away From The World

Okada is het project waarachter Greg Pappas (ex-ZXYZXY) schuilt. Die zocht naar een uitweg om zijn experimenteerdrift en liefde voor elektro-akoestische, door ambient en postrock verrijkte geluidslandschappen vorm te geven. In de zomer van 2014 klikte één en ander plots in elkaar. Zonder enige druk van buitenaf sloot Pappas zich geruime tijd in de studio op om met dit 'Floating Away From The World' weer terug naar buiten te komen. 

Lange tijd heeft hij niet geweten wat hij nu echt wilde. Er was geen handleiding, geen gids en evenmin een vooropgesteld motief. Er kwamen voortdurend nieuwe ideetjes en er was veel tijd en vrijheid om die te laten rijpen. Eenzaamheid kan een krachtige bron van inspiratie vormen.

'Floating Away From The World' is het vijfde album van Okada en kreeg maar pas goed vorm na de verhuis van Pappas van Alabama naar Seattle, Washington. Zoals de titel al aangeeft, is escapisme één van de centrale thema's naast onzekerheid en kwetsbaarheid. En net als op eerdere albums hoor je nummers van epische grandeur. Die nemen niet alleen ruimschoots de tijd (respectievelijk dertien en twaalf minuten voor Shredded Remains Of Hope en Don't Come Any Closer), maar weten de luisteraar ook in een bevreemdende sfeer te brengen.

Pappas houdt niet enkel van ambientgedreven stukken, maar experimenteert ook met invloeden uit de post-klassieke wereld en downtempo. En hoewel het gros van de composities fundamenteel te strippen is tot elektronica en kale, triphopbeats, weet de muzikant hoe hij met verleidelijk sensuele vocals een sfeervolle toets kan aanbrengen.

Van de door isolement en eenzaamheid verteerde openers tot de melancholische dramatiek van het bittere einde (Finding Peace Through Nonexistence) levert Pappas een bijzonder gelaagd werkstuk af. De pikdonkere soundtrack wordt mee door de vrouwelijke vocalisten geschraagd en rendeert het best rendeert door de hoofdtelefoon.

Dit nieuwe album van Okada is een prima plaatje dat het vooral moet hebben van serene en onderkoelde emotie naast een grote gelaagdheid. Het klinkt allemaal nogal relax en sommigen zullen dit dan ook interpreteren als aangenaam geluidsbehang. Maar wie goed luistert, hoort gelukkig ook de mens achter Okada.


22 maart
Philippe De Cleen