Nikki Lane - All Or Nothing
New West Records
Nieuw talent duikt soms op de meest onverwachte plaatsen op. Zo ontmoette Dan Auerbach (Black Keys) de dertigjarige Amerikaanse Nikki Lane (“the First Lady Of Outlaw country”), voor het eerst tijdens een zoektocht naar een passende jaren-veertig jas. Op het New West / Warner Music label verscheen onlangs ‘All Or Nothing’, de opvolger van het in 2011 verschenen ‘Walk Of Shame’.
Lane werkte, onder deskundige supervisie van Auerbach, op het nieuwe album samen met de beste muzikanten en songwriters uit Nashville. De rol van Auerbach bij het tot stand komen van het album mag zeker niet onderschat worden, zo laat Lane overtuigd weten.
Op de hoes van het album is ook te merken dat Lane niet alleen een liefde voor muziek heeft, maar ook voor mode : zo runt ze zijdelings haar eigen kledingzaak High Calls Hillbilly en verschijnt ze op de hoes als een in gouden western gehulde Superwoman.
Op ‘All Or Nothing’ is er een dozijn liedjes te horen waarvan Lane wilde dat het zou klinken als een mixtape van de geluiden die ze voor ogen had en haar gedachten. De zangeres zingt onder meer over een leven waarin onbetamelijk gedrag, verlangen en zielenpijn, liefde en lust een centrale rol spelen.
In de met fijn slidewerk versierde opener Right Time duikt de mantra “ it’s always the right time to do the wrong thing” op, een erg klassiek thema voor songschrijvers. Op het album klinkt dat als een erg aanstekelijk nummer met echo’s en sferen van oude westerns. Ook Good Man is bewijs van het in de vingers hebben van klassiek songschrijverschap waarbij zachte pedal steels het nummer naar een hoger niveau tillen.
Nog zo’n klassiek thema is overspel, zoals in het stevige Sleep With A Stranger. Tijdens Man Up moeten we dan weer aan een vrolijke Sheryl Crow of Dolly Parton denken.
Lane brengt ook erg radiovriendelijk poprock, zoals blijkt uit het zorgeloze I Don’t Care of het met koortjes versierde You Can’t Talk To Me Like That. Iets verderop horen we bluesy invloeden, zoals in Seein’ Double.
Love’s On Fire is mede door de inbreng van Auerbach een hoogtepunt. Het is een wat rustiger, akoestisch countrynummer waarbij de focus vooral ligt op de samenzang tussen Auerbach en Lane dat vaag herinnert aan de betere duetten tussen wijlen Gram Parsons en Emmylou Harris. In het titelnummer kunnen alle muzikanten, inclusief Auerbach rustig loos gaan terwijl ook Lane zich vocaal kan uitleven.
‘All Or Nothing’ is vooral het eindproduct van de samenwerking tussen Auerbach en Lane. Op het album horen we voornamelijk country- en blues-geïnspireerde nummers die ondersteund door de inbreng van Nashville’s finest doen denken aan zwart-wit westerns, waarbij vooral de rebelse ondertoon van verkeerde relaties en overspel opvalt. In zijn geheel hoorden we een erg aangename plaat van een veelbelovende artieste.