My Brightest Diamond - All Things Will Unwind

Asthmatic Kitty Records

Shara Worden debuteerde in 2006 als My Brightest Diamond. Ze speelde met Sufjan Stevens, Anthony, Bryce Dessner (The National), David Byrne en grande dame Laurie Anderson. Voor haar derde album ‘All Things Will Unwind’ werkte Worden samen met een kamerensemble.

All Things Will Unwind



Ze wordt wel eens vergeleken met PJ Harvey, Björk of Beth Gibbons van Portishead. Ook als mist ze de maturiteit van deze dames, ze overklast hen moeiteloos als het op zingen aankomt. Haar geschoolde operastem is even indrukwekkend als het parcours dat ze aflegde.

Op haar debuut ‘Bring Me The Workhorse’ was de invloed van bands als Anthony and The Johnsons en voormalige werkgever Sufjan Stevens duidelijk te horen. Toch vond ze al een eigen geluid, waarin folk en bombastische rock elkaar ontmoetten. Opvolger ‘A Thousand Shark’s Teeth’ kreeg een strijkkwartet in de hoofdrol. En nu is er dus haar derde album, ‘All Things Will Unwind’, waarvoor ze samenwerkte met het kamerensemble yMusic.

Dit eigenzinnige sextet - onder leiding van Wordens violist Rob Moose - speelde al met Peter Gabriel, Antony and the Johnsons, Ryuichi Sakamoto, The National, Rufus Wainwright, The New York Philharmonic en Sufjan Stevens. Wordens labelgenoot David Michael Stith, die met haar het duet Everything Is In Line zingt, is een poulain van Sufjan Stevens en zo is de cirkel rond. Veel mooi volk dus. De vraag is of dat ook resulteert in mooie muziek.

We hebben de plaat meer dan één luisterbeurt gegund. Maar bij elke beluistering gebeurde steeds hetzelfde. Telkens Worden ons bij de keel greep, loste ze die greep ook weer onmiddellijk.

Aan de teksten ligt het niet. De geboorte van haar zoon en de verhuis naar het verpauperde Detroit lopen als een rode draad door het album. Die thema’s resulteren enerzijds in ontroerende meditaties over leven en dood, en anderzijds in pamfletten tegen onrecht en uitbuiting. In die laatste steekt Worden genoeg humor om passages als ‘’Oh bankers, lawyers, thieves! Cheaters, dealers, disease!’’ niet te prekerig te laten klinken.

Ook met de arrangementen is op het eerste gehoor niets mis. Ze zijn rijk met speelse accenten van strijkers, houtblazers, marimba, vibrafoon, celesta, trompet, hoorn en ukulele. Opener Added It Up klinkt lieflijk, met alleen gitaar en fluit die haar stem ondersteunen. Het nummer eindigt met de dartele koorzang ‘’Love finds the world’’ en een paar blazeraccenten. Niet slecht, maar ook niet beklijvend.

Het duurt tot de centrale single Be Brave voor Worden een soort spanning weet op te bouwen en elke noot op zijn plaats zit. Nummers als Reaching Through The Other Side en Escape Routes klinken te veel als een oefening. En daar wringt het schoentje. Zelf vertelt de zangeres dat zij zich geschikt heeft naar de instrumenten, dat hun sound de basis is en haar stem de variabele.

Haar stem is zo fenomenaal dat het net omgekeerd zou moeten zijn. Wanneer zij de boventoon mag voeren, zoals in het slot van In The Beginning met de naar Leonard Cohen verwijzende hartenkreet ‘’This glorious day the earth is shaking hallelujah’’, pakt ze ons moeiteloos in.

Ook She Does Not Brave The War, waarin haar stem centraal staat en het betoverende I Have Never Loved Someone, dat ze schreef voor haar zoontje, zorgen voor kippenvel. In die nummers schuwt ze de emotie niet. Het is die gepassioneerdheid, dat bijna breekbare dat haar fabuleuze stem nodig heeft om echt te schitteren. Meer dan haar stem en instrumenten ten dienste van haar goddelijke geluid heeft ze niet nodig om met bovenvermelde dames te wedijveren.

My Brightest Diamond speelt op maandag 28 november in het Stuk in Leuven.

2 november 2011
Else Van Doorslaer