Møster! When You Cut Into The Present

Hubro
When You Cut Into The Present

Op hun derde album neemt Møster!  alweer een grote stap. Dit kwartet, geleid door de Noor Kjetil Møster op saxofoon en percussie, nam het nieuwe album op tijdens een tournee met de Noors-Amerikaanse band Young Mothers. De tomeloze energie, die ze op voorganger 'Inner Earth' lieten horen, is gebleven, al klinken ze nu directer en meer straight in the face. Møster zelf werkt samen met de meest uiteenlopende namen in de muziekbusiness (Röyksopp, Robyn, Datarock, King Midas). Hij bracht onlangs een album uit met het Hongaarse trio Ju en stelde tussendoor met de uit Chicago afkomstige muzikanten Jeff Parker, John Herndon (Tortoise) en Joshua Abrahams (Town & Country) een concertreeks samen. 

Al blijft Kjetils muzikale hart vooral voor Møster! kloppen, want daarin kan hij al zijn invloeden, stijlen en genres als jazz, improv, elektro-akoestische noise, rock, hiphop en pop kwijt. Samen met gitarist Hans Magnus Ryan, bassist Nikolai Haengsle Eilertsen en drummer Kenneth Kapstad - een relatief traditionele bezetting - maakt zijn saxofoon op dit in Trondheim opgenomen album het verschil.

Dat maakt de net geen tien minuten durende opener Nebula And Red Giant van meet af aan duidelijk. Ijl gitaarwerk vooraleer harde baslijnen en subtiele drumroffels hun zegje doen. Na deze korte aftasting gaat de band er volledig voor en kan de heldere saxofonist Møster zalig rondtoeteren terwijl het kwartet jazz, fusion, krautrock en zelfs progressieve rock met elkaar vermengt.

Opmerkelijk is de bijzondere aandacht voor percussie, waartoe alle groepsleden bijdragen. En daar waar je denkt dat de zotternij gedaan is, schakelt de band net nog een niveau hoger. 'When You Cut Into The Present' is dus alweer geen plaatje voor luie zetelmomenten, maar maakt de al talloze malen dood verklaarde jazzrocksound terug interessant. En dat is echt een verwezenlijking.

Bandha - een dik negen minuten aanhoudend improvbommetje - klinkt eerst nog Morphine-lui en laidback, maar de funky groove blijkt vooral een middel voor de muzikanten om te gaan freewheelen. Gaandeweg gaan zij helemaal in hun instrumenten op en krijgen we een rauw, vuil, donker funkgeluid, waarin het heerlijk verdwalen is.

Met die twee tracks heb je al bijna de helft van het album achter de rug. Op The Future Leaks Out hoor je eerst nog iets dat als een clubby en uiterst minimale technobeat klinkt. Voor dit kwartet is werkelijk geen enkele uitdaging te ver gezocht is. Het fundament is een diepe, psychedelische groove, waarop onder meer het gitaargeweld aanleiding geeft tot een trippy, totaal geflipte fullbandimprovisatie waarvoor geen woorden bestaan; tenzij misschien die van cultheld William Burroughs: “When you cut into the present the future leaks out.” Zonder meer een hoogtepunt. En dan heb je nog het prachtige Journey, zowaar een moment van rust tussen al het sonische geweld, en de korte, wat losser uit de pols gespeelde jam Soundhouse Rumble tegoed.

Møster ! vs. muziekindustrie: 5-0. Totaal knock-out.


Vandaag om 18u
Philippe De Cleen