Michael Mayer - &

!K7 Records

Een beetje progressive house- en minimal-fan? Dan weet je allicht dat Michael Mayer niet alleen één van de stichters is van het gerenommeerde Kompakt-label, maar ook een fabuleus dj en producer. Qua eigen releases, is Mayer eerder spaarzaam of bescheiden. De derde, volwaardige plaat, ‘&’, blijkt dan ook een zorgvuldig afgemeten release waaraan een gastenlijst gekoppeld is om U tegen te zeggen.

&

Michael Mayer zorgt voor een feestje. Eentje waarop een boel befaamde collega’s uitgenodigd zijn. Want om samen aan deze nieuwe langspeler te sleutelen, nodigde de Duitse producer een klein legertje mede-artiesten uit. Enkele namen? Gui Boratto, labelgenoot Wolfgang Voigt, Miss Kittin, Agoria, Prins Thomas,… pakweg het kruim van de house- en discoscene. Het grote gevaar bij zo’n indrukwekkende lijst? Overkill. Gelukkig trapt Mayer daar niet in. Want wie zijn album opent met een songtitel als We Like To Party, gaat duidelijk meteen naar de essentie.

Laten we het even stellen met de woorden die Prins Thomas en zangeres Irene Kalisvaart presenteren: “Comfort me”, (zwoel, ongedwongen, ontspannend). De etherische, veelgelaagde synthpop van dit nummer blijft lang onderhuids borrelen in zijn mysterieuze warmte, alvorens pompende beats zich onderhuids manifesteren. Of neem de emotionele sterkte van de downtempo keyboardtrack vol bas en droefenis waardoor voorzichtig hoopvolle strijkers trachten te priemen: een waanzinnig stuk emotionele sterkte van de hand van Agoria met een fabuleuze opbouw.

Maar het mag dus ook anders; met name de volle acht minuten pompende en stevige, droge technohouse met onderkoelde echo’s en vage Kraftwerk-accenten, om even de bijdrage van Kölsch erbij te nemen. HIER WIL JE GEWOON OP FEESTEN!!

Dit is gewoonweg een plaat met een stevige ziel, een elektronische sterkte waar je maar niet op uitgeluisterd geraakt.

Dit, mijne mensheid, is Michael Mayer op zijn sterkste. MM& in veelvoud, zoals de stilistische hoes aangeeft. Of maak er gerust M&M van. Genieten is in elk geval de boodschap.

21 januari 2017
Johan Giglot