Masha Qrella Keys

Morr Music
Keys

Op haar vijfde album presenteert de Berlijnse Masha Qrella elf nieuwe songs die schipperen tussen onderkoelde pop en warmbloedige, uptempo melancholie.

Je zou 'Keys' kunnen begrijpen als de spreekwoordelijke sleutels tot een nieuw leven, want de Berlijnse zingt onder meer over gebroken relaties en weer terug recht krabbelen. Op eerdere albums zoals 'Analogies' en 'Speak Low' deed ze het met elektronica en beats, maar hier vaart ze een koers die eerder gericht is op meer integere, luchtige en duurzame popsongs.

Het album opent al meteen met poppy oorwurm Ticket To Your Heart. Met dergelijk materiaal zit de remixer van dienst al te popelen tot hij of zij iets met het catchy nummer mag aanvangen. Ideaal voor de betere radiozender ookj.

Het ritmisch straffe Pale Days is de ideale track om een uit de hand gelopen feestje mee op te leuken en in de titeltrack horen we echo's van Hooverphonic gekruid met de sensualiteit van Axelle Red opduiken. Van de verlegenheid, waarmee ze vroeger al eens te kampen had, is geen sprake meer. "Please don't give me your keys / cause I don't wanna have to give them back again", zingt ze. Het illustreert een directheid en verfrissende oprechtheid, die het meest tot uiting komt in een nummer als Rescue Pills dat zowaar een glimlach op je gezicht tovert.

Muzikaal zit het luchtig in elkaar: eenvoudige ritmiek, zachte gitaarlijntjes en atmosferische synths; disco, maar dan niet van het extraverte type. Eerder badkamerdisco waarin verdriet al eens wordt verdronken in veel tranen, alcohol en drugs.

Qrella beschikt over een stem die zowel poppy kan klinken, maar even goed erg verhalend (titeltrack Keys). Elders is zij dan weer kalm en volwassen. In Simple Song spreekt ze een voormalig lief aan over mishandeling. Maar evengoed laat deze plaat een doorkoelde, maar zelfzekere zangeres aan het woord. Variatie genoeg dus. En de zonverbrande pop van Bogota staat zij aan zij met DJ, waarin heel andere sferen van haar emotionele dansvloer worden opgezocht.

Als geheel is dit in elk geval een goed in het oor liggend album op. We zijn benieuwd wat de toekomst voor haar nog in petto heeft.


February 20, 2017
Philippe De Cleen