Marble Sounds - Tautou

Zeal Records

Heeft u zich ook even afgevraagd of dit wel Marble Sounds was? Maar naarmate je de plaat verder binnendrong, bleek het toch iets meer herkenbaar te worden.

Tautou



Het moet een tactische zet geweest zijn, dat precies The Ins And Outs helemaal vooraan op ‘Tautou’ kwam te staan. Dat de lyrics beginnen met “Changes on the horizon”, zegt al iets, maar het is vooral de manier waarop Pieter Van Dessel zijn tekst zingt, die opvalt: meer uitbundig, minder vanuit zijn schulp. Eens je het nummer dan een paar keer gehoord hebt, lijkt het toch weer te passen binnen de grenzen van Marble Sounds. De band geeft hiermee in elk geval te kennen dat ze niet willen vastroesten.

Met The First Try trekt de band zich dan toch weer terug in de oude, vertrouwde stellingen. Is dat jammer? Ja en nee. Het eerste nummer beloofde verandering, maar het bleef daarbij. Verder spelen ze toch op zeker. Aan de andere kant blijft Marble Sounds doen waar het goed in is: mooie liedjes schrijven.

Want de songs zijn nog steeds van hoog niveau. Dan denken wij bijvoorbeeld aan K.V. over de eerste, vrouwelijke marathonloopster. De tekst is prachtig en de bijhorende arrangementen spreken zeker tot de verbeelding. Samen met die andere songs over vrouwen (het instrumentale Roque en het rechtstreeks daarop aansluitende These Paintings Never Dry, die beiden eigenlijk over dezelfde vrouw gaan, Picasso’s laatste echtgenote) behoort dit nummer zeker tot de hoogtepunten van de plaat.

Maar er echt bovenuit steken doet vooral het tweetalige Tout Et Partout, waarmee opnieuw voorzichtig nieuwe paden worden betreden: het zingen in het Frans deze keer, iets wat Pieter Van Dessel trouwens prima lijkt af te gaan. De nadrukkelijk aanwezige percussie draagt zeker ook bij tot de kwaliteit van deze song.

Het mag trouwens gezegd worden dat aan de productie van de plaat opnieuw de nodige aandacht werd besteed. Daarvoor kreeg Van Dessel deze keer de deskundige hulp van Jasper Maekelberg, hetgeen zeker zijn vruchten afwierp. Het leidde ertoe dat de frontman vaker achter de piano plaatsnam, wat zeker ook te horen is op deze plaat, zonder dat het afbreuk doet aan het Marble Sounds-gevoel.

Als Van Dessel dan helemaal in het staartje van de plaat “I don’t wanna go” zingt, kunnen we niet anders dan hem geloven en toegeven dat dat ook voor ons geldt. ‘Tautou’ was misschien niet de grote verandering, die The Ins And Outs leek aan te geven, het blijft een uitstekende plaat, die wij met plezier zullen draaien.

2 juni 2016
Patrick Van Gestel