Lupe Fiasco - HOUSE

Thirty Tigers

HOUSE

Stop leaving y’all beats just laying around...It ain’t safe out here...”. Op die manier verkondigde Lupe Fiasco dat hij een samenwerking met Orlando-producer Kaelin Ellis wel zag zitten, nadat die laatste enkele video’s op Twitter had gepost waarin hij toonde hoe zijn beats tot stand komen. Na enkele weken heen-en-weerverkeer tussen beide heren brachten ze ‘HOUSE’ ter wereld, een vijfdelige ep en Lupe Fiasco’s eerste project sinds de release van het album ‘Drogas Wave’ in 2018.

Midden juli kregen we alvast een voorsmaakje van ‘HOUSE’, toen Lupe Fiasco de eerste single van het album uitbracht. Het nummer kreeg de naam SHOES en is meteen ook een van onze favoriete nummers op de ep. Op SHOES wordt Fiasco’s scherpe pen afgewisseld met spoken word van jeugdvriend en fashionicoon Virgil Abloh. Die laatste beschrijft een fantasie waarin hij de loopschoenen ontwerpt van Ahmaud Arbery, de zwarte Amerikaanse man die op 23 februari 2020 brutaal vermoord werd door twee witte mannen, toen hij in zijn wijk aan het joggen was. Heel treffend is de vergelijking die Abloh maakt tussen de zool van de loopschoen en de ziel van de zwarte mens: “What does that sole look like / It's soft to run on / But tough enough to withstand the reality of the ground / Or the reality of the context we're living in / That's the soul / Let's just call it black”.

Jammer genoeg vervalt Lupe Fiasco al snel in oude gewoontes, wanneer hij begint uit te weiden over onderwerpen waar hij de luisteraar weinig weet over bij te leren. Zo rapt hij over social media-influencers op SLEDOM en doet hij niet veel meer dan letterlijk vertellen wat het concept inhoudt. “Have you tried modeling? / Using your body to sell things on the internet, internet, yeah”, moet alleszins één van de flauwste refreinen van 2020 zijn. Op DINOSAURS gaat hij vlot op hetzelfde elan verder: “Dinosaurs came in all colours / They were creatures with different features / Had teeth to eat ya, they made beds called nests / And laid eggs after they had sex inside ‘em / Whether they ate plants or meat is how you could divide ‘em”. Bedankt voor de verduidelijking, Lupe.

Zo wisselvallig als Lupe’s verzen zijn, zo constant is de geweldige productie van Kaelin Ellis. Zijn weeldigere beats tillen zelfs de meest nonchalante verzen van Lupe naar een hoger niveau en hadden perfect op Fiasco’s klassieker ‘Tetsuo & Youth’ kunnen staan. De rijke instrumentals wekken een gevoel van nostalgie op en vormen het ideale platform voor Lupe’s serene stem. Afsluiten doet het duo op een hoogtepunt met LF95, dat de beat bevat die de springplank was voor de samenwerking tussen Fiasco en Ellis. Op dat nummer stelt Lupe zijn lyrische kunsten nog eens tentoon over een minimalistische beat en bewijst hij dat je hem na meer dan twintig jaar in de industrie nog steeds niet kan afschrijven.

De hoogtepunten van ‘HOUSE’ horen bij Lupe’s beste werk van de afgelopen jaren, maar zoals we van hem de afgelopen jaren gewoon zijn geworden, verliest de ep ergens middenin zijn scherpzinnigheid. Niettemin zijn we erg benieuwd of Lupe Fiasco en Kaelin Ellis elkaar in de nabije toekomst terug zullen opzoeken en welk resultaat dat zal opleveren. 

31 juli 2020
Hannes Deraedt