Laura Marling - Song For Our Daughter

Partisan Records

Song For Our Daughter

Als Laura Marling een plaat maakt, moet die grandioos zijn. Dat hoort zo wanneer je op achttienjarige leeftijd tot de grootste belofte van de folkscene wordt gebombardeerd en vriendjes als Charlie Fink (Noah And The Whale) en Marcus Mumford (Mumford & Sons) verslijt. Maar niets werkt zo verstikkend op creativiteit als te hoge verwachtingen. Dus is Laura Marling al een tijdje gestaag bezig deze verwachtingen te temperen door ons keer op keer geen wereldplaat meer te gunnen.

Er is behoorlijk wat moois te ontdekken op ‘Song For Our Daughter’, maar grandioos is het album zeker niet. Alleen al omdat die verschrikkelijke single Held Down erop staat. Serieus, heeft er doorheen het opnameproces echt niemand tegen Marling gezegd dat dat achtergrondkoortje het nummer niet beter maakt?  

De eerste drie nummers zijn hoe dan ook het dieptepunt van de plaat, daarna wordt het snel beter. Opener Alexandra is een zwak knipoogje naar Alexandra Leaving van Leonard Cohen, maar kan enkel op het einde boeien wanneer de bridge een hogere toonladder opzoekt.

Laura Marling zegt zeer bewust moeite gedaan te hebben om niet nog eens dezelfde nummers te herschrijven. Het gospelachtige refrein van Strange Girl bewijst dat het resultaat net zo geforceerd kan klinken als die opzet doet vermoeden.

Maar zoals gezegd: er is beterschap op komst. Only The Strong klinkt met wat gitaargetokkel net wel als een heel typisch Laura Marling-nummer en die song klinkt fantastisch in alle eenvoud. Wanneer Marling er nog wat folky zinsnedes als “Love is a sickness cured by time”, doorheen prikt, zijn wij snel tevreden.

Net doordat de verwachtingen vroeg genoeg in de kiem worden gesmoord, krijgt de plaat veel meer ruimte om te bloeien. Opvallend is dat elk nummer op ‘Song For Our Daughter’ een zeer kenmerkende eigenheid heeft. Blow By Blow is een opvallend genietbare pianoballad, terwijl Fortune volledig de roots van Joan Baez opzoekt.

Je hoeft eigenlijk gewoon maar je ogen toe te doen tijdens het titelnummer en in gedachten wijdse berglandschappen te doorkruisen om van de schoonheid te proeven die Marling in deze plaat heeft verstopt.

‘Song For Our Daughter’ is een bijzondere verzameling van zeer diverse songs geworden. Nooit groots, maar bij flarden wel zeer mooi. De eerste negen nummers althans, want net zoals Laura Marling dit op voorganger ‘Semper Femina’ flikte, zit ook hier het diamantje in de staart.

Slotnummer For You is niet veel meer dan een eenvoudige gitaarstrum, een melodieuze bromvlieg als tweede stem en de prachtige vocalen van Laura Marling. Het is moeilijk te verklaren waarom net dit doodeenvoudige deuntje ons zo weet te treffen, maar als Marling erin slaagt om eens in de vijf jaar zo’n nummer te schrijven, blijft ze wat ons betreft de koningin van de hedendaagse folkscene.

11 april 2020
Jorik Antonissen