Laïs - De Langste Nacht
Pias Records
Jochei. Ons favoriete multivocale folkgezelschap is wedergekeerd. Jorunn en Nathalie hebben Annelies Brosens het beste toegewenst en gaan als duo verder, klaar om na acht jaar zonder eigen plaat weer volledig op eigen benen te dansen. De hele nacht lang. Ditmaal hebben ze partners Bjorn Eriksson en Tomas De Smet aan boord genomen om aan de plaat een extra gitaar- en basschwung te geven. En zo krijgen we na een kwarteeuw nog steeds eenzelfde Laïs, maar ook en vooral een helemaal nieuwe Laïs.
En dat begint natuurlijk met twee- in plaats van driestemmigheid. Een stemoefening die dankzij een permanent hoog-laag-register gelukkig niet zo’n heel grote stijlbreuk betekent. Of verarming, want die vrees bestond natuurlijk. Daarom is het een goede zaak dat op ‘De Langste Nacht’ negen keer op rij erg rijke arrangementen meespelen. Een instrumentaal kader dat minder draait rond traditionele volksinstrumenten (de dronedraailier in Lindenboom niet meegerekend), maar meer rond de vertrouwde warmte van bas en gitaar. Weliswaar met behoud van slepende melodieën en artistieke driekwartsmaten, tertsen of swingende, exotische ritmen.
“Ik geniet van de kinderlijkheid van al onze dromen”, openen Nathalie en Jorunn een ontwapenend en akoestisch walsend Ik Geniet. En Laïs droomt. Nog steeds. En eenieder mag meedromen. Van dronken reuzen tot momenten waar ze met “Twee plus twee is vier / met zijn allen op de zwier”, gaan. Met de vertrouwde glimlach en knipoog naar volksverhaaltjes en kinderwijsjes, maar ook niet mis te verstane boodschappen voor de oudere leeftijd over liefde, laten en verlaten. Niet enkel de onderwerpen lijken trouwens ontsnapt uit een sprookje van duizendeneen nacht, regelmatig kom je ook expliciete Arabische muziekstukken tegen. Tot exotische percussie en sierlijk stompende raï in Lucia toe.
Twee koppels op muzikaal avontuur. Vaak met een glimlach, maar soms ook met een stevige traan, zoals in een zwaarmoedig Als Ik In De Lente Sterf, dat een intieme sterkte kent dankzij een zeldzaam moment zonder tweestemmigheid. Deze plaat plaatst de vele gezichten van Laïs in één lange nacht van ontnuchterende katers, maar vooral ook met bijna extatisch optimisme. Check het leuk hobbelende en galopperende Overal Nabij met driekwart countryschwung – de erfenis van Eriksson-Delcroix – waarbij de zangeressen zelfs als een hinnikend paard het refrein zingen.
'De Langste Nacht’ is een avontuur met veel contrasten. Maar ook één zonder mindere momenten, valse noten of liedjes die je durven passeren zonder je mee te slepen. En over slepen gesproken: luister even naar dat kruiperige, afsluitende Lindenboom met uitsluitend een draailierdrone waarin Laïs zomaar eventjes in vier stemmen gaat! A capella next level.