Kreidler - Twists (A Visitor Arrives)
Bureau B
We zijn ondertussen de tel al kwijt hoeveel releases van Kreidler we voor u bespraken doorheen de jaren. Het moeten er toch meer dan een handvol geweest zijn. En toch kunnen we het je vergeven, als je bij het horen van de bandnaam eerder denkt aan een naoorlogse, Duitse pruttelbrommer. Ergens is er ook wel raakvlak, want de band uit Düsseldorf rond Andreas Reihse en Thomas Klein (Stefan Schneider verliet het combo), experimenteert al dertig jaar met Krautrock, analoge elektronica en dansmuziek en brouwt daar een intrigerende, hybride en mechanische mengvorm uit. En dat is ook zo op dertiende volwaardige release ‘Twists (A Visitor Arrives)’.
Het einde van het Kreidler-tijdperk is duidelijk nog niet in zicht. Negen tracks lang worstelt het tot kwartet ingedikte gezelschap met ingenieuze sampleritmes en bizarre, atmosferische klanken. Mogen we de band even citeren? “This album is rooted in Rhenish kraut, British post-punk (with a touch of NYC and Brussels) and international polyrhythm.” In geval van pakweg een kabbelend en doezelend Polaris gaat dat om pulsen, live percussiedrumwerk, ijle scapes en dromerige trombonestoten. Maar dan in complex verweven lagen en met wat diepere dubecho’s als topping.
Vaak is de bron van deze filmische, elektronische uitvindingen eenvoudig te achterhalen, maar even vaak durft het trio de kunsten als klankvervormer en bizarre geluidontdekker in te schakelen. En dan kom je tot een hybride tussen ambient, sfeerjazz, idm, krautrock en folktronica. Of zoiets.
Feit is wel dat op deze nieuwe Kreidler-plaat de ritmes iets meer op de achtergrond liggen en ook niet echt voor veel drukte zorgen (wat niet altijd bij Krautrock het geval is) en veel wordt gewerkt met sfeernoten van blaasinstrumenten als trombone, trompet of sax met een compleet uitgerafeld Arithmétique natuurlijk als uitzondering op deze regel. En dat het gezelschap ook vaak werkt met funky baslijnen, zoals in het door een potten-en-pannen-dansbeat gedreven Loisaida Sisters, waarop gast Khan Of Finland toepasselijk verwoordt: “Maybe I’m lost / Maybe I’m lost.”
Want dat is het wederom: een plaat vol complexiteit en verwondering, waarin je het noorden vaak verliest. Vol sfeer en abstractie. Aantrekkelijk en esthetisch lekker in het oor klinkend, maar ook voortdurend vol nieuwe, ondefinieerbare absurditeiten. Een deel van die absurditeiten zijn trouwens bijdragen van obscure experimentele gasten als Khan Of Finland, Maxim Bosch, Natalie Beridze (spoken-word-poëzie) of freejazz-saxofonist Timuçin Dündar.
Dus ja, Kreidler slaagt er wederom in de haren op je armen recht te zetten. ‘Twists (A Visitor Arrives)’ is een uitermate boeiende en veelzijdige plaat die bulkt van de unieke eigenheid, maar tegelijkertijd ook een breed publiek aanspreekt. Ook al schuilt er allicht een complexe filosofische en literaire visie achter deze release en zijn vreemde teksten of titels (die we graag voor jullie negeren). Wist dat het gezelschap live de vijf minuten van zowat elke track durft te verdubbelen tot een duizelingwekkende oneindigheid? Wat betreft de gitzwarte wave-dansgroove van een onwaarschijnlijk swingend Hopscotch zijn we zeker vragende partij! Zien we elkaar komende tournee dan aan de toog?