Klangstof - The Noise You Make Is Silent

miasmah

The Noise You Make Is Silent

Losgebroken uit het keurslijf van Warner, is de band nu helemaal terug met een nieuw album.

Het verhaal is al eerder verteld. Vier jaar geleden bevond het Amsterdamse synthpoptrio Klangstof zich in een positie waarvoor duizenden indie bandjes een moord zouden doen: door kenners gebombardeerd tot belofte, opgepikt door major label Warner en op toernee door Amerika (o.a. als support act van The Flaming Lips).

Het debuutalbum 'Close Eyes To Exit' werd alom enthousiast ontvangen, maar Warner wilde meer: de tonnen, die werden geïnvesteerd in de promotie en de live shows, moesten worden terugverdiend. Een doorbraak naar het grote publiek was nodig. Of bandleider Koen van de Wardt niet een soort Coldplay-song kon schrijven? Met de opdracht een hit te maken, werd hij gekoppeld aan een aantal broodschrijvers in een liedjesfabriek in LA. Om het Nederlandse Koningslied te parafraseren: dat moest wel leiden tot de crisis die je wist dat zou komen.

Koen van de Wardt maakt namelijk Klangstof-muziek. De man in een leren jasje heisen en van hem verwachten dat hij de volgende Chris Martin zou kunnen worden, dat doet op zijn zachtst gezegd geforceerd aan. Wie het fameuze filmpje heeft gezien waarin Frank Zappa uitlegt hoe het mis ging met de muziekindustrie, kan zich wel iets voorstellen bij het misverstand tussen Koen en de A&R-managers van Warner. Wat moet het vorig jaar een opluchting zijn geweest, toen de platenmaatschappij zijn verlies nam en Koen bevrijdde uit de muzikale dwangbuis.

En nu is er dan 'The Noise You Make Is Silent', het tweede album met elf typische Klangstof-nummers. De band bestaat naast Koen van de Wardt inmiddels uit Wannes Salome en Erik Buschman. Het geluid is rijker, gevarieerder en toegankelijker dan op het debuut. Er is veel aandacht besteed aan de klaterende synth-klanken, maar ook de gitaargeluiden en rhythms mogen er zijn. Studiotechnicus Francesco Donadello experimenteert met verschillende soorten galm, waardoor het wijdse geluid toch transparant blijft. Het album is een lust voor het oor.

Ook het indie-idioom kent uiteraard zijn cliches: de luie, geoctaveerde zang, de droge 808-snare, de ijle, getokkelde surfgitaartjes, de aarzelende piano-akkoorden in het instrumentale They Could Have Saved The Universe. Bekkens zijn nagenoeg afwezig bij Klangstof; zelfs in een epische finale, zoals in Death09, beperkt de elektronische beat zich tot basdrum en snare, als om te beklemtonen dat dit geen ordinaire rock is.

Klangstof ontkomt niet aan vergelijkingen met Moderat, Thom Yorke en andere bewonderde indie-artiesten, maar kleurt genoeg buiten de lijntjes om te blijven verrassen. Met songs als Death09, Death03 en Spending Hours bewijst Koen van de Wardt hoe sterk hij is gegroeid als songschrijver. En er staan meer liedjes met memorabele melodielijnen op dit album, zoals New Congress, New Father en het lieflijke We Never Liked The Outcome met een gastrol van Wayne Coyne van The Flaming Lips.

Je vraagt je onwillekeurig af wat de mensen bij Warner vinden van de nieuwe Klangstof. Wat ons betreft bewijst 'The Noise You Make Is Silent' hun ongelijk. Maar waarschijnlijk is Koen sowieso beter af bij zijn Amerikaanse label Mind of a Genius. Kom hen aan het werk zien. Bijvoorbeeld op 4 maart in STUK, Leuven of een paar dagen later in Paradiso Amsterdam.

1 maart 2020
Hans Croon