King Ayisoba 1000 Can Die

Glitterbeat Records
1000 Can Die

De Ghanese muzikant King Ayisoba is één van de hedendaagse sensaties in de wereldmuziek. Op '1000 Can Die' worden oude en moderne instrumenten en technieken met elkaar gemengd, wat leidt tot een bijzonder hitsig en uiterst dansbaar album.

Dat het album geproduceerd werd door Zea (Arnold De Boer, die bij The Ex speelde) is slechts een weetje. Zijn fascinatie voor muziek uit allerlei continenten blijkt zowel uit zijn muzikale activiteiten als in de releases die zijn Makkum-label uitbrengt.

Het traditionele staat op dit album op de voorgrond, legt De Boer uit. De drums en de percussie staan dan ook prominent in de mix. Toch is het zo dat de assertieve, politiek bewuste Ayisoba, die op dit album vooral de tweesnarige kologoluit bespeelt, in zijn muziek ook elektronica en hiplife (een mengsel van lokaal highlife en hiphop) verwerkt.

'1000 Can Die ' kan begrepen worden als een politiek geladen statement vol sociaal commentaar. Dat bleek ook uit eerder werk als 'Wicked Leaders' waarop vooral Afrobeat te horen was. Op dit album hoor je dat politiek bewustzijn onder meer in tracks als opener Africa Need Africa, waarmee hij zijn in Europa en elders verzeilde landgenoten aanmaant om terug naar het moederland te keren.

Ayosobi klinkt rauwer dan ooit en hij stoeit op zijn vijfde album volop met beats en elektronica. Hij is dan ook niet vies van moderne geluiden en verrijkt op die manier zijn eerder traditioneel geluid, zoals te horen is in Anka Yen Tu Kwai en Yalma Dage Wanga.

Het traditionele wordt ook onderstreept doordat Francis Ayagama op djembe en bemnedrums de percussiegedreven muziek mag aanvuren. En op de titeltrack mogen de visionaire en knettergekke Lee Scratch Perry en rapper M3nsa meedoen. De Nigeriaanse saxofonist Orlando Julius (Heliocentrics) heeft een gastrolletje tijdens Dapagara.

Hoewel drums, percussie, beats prominent aanwezig zijn, steunt het mooie Grandfather Song enkel op kologoluit en gepassioneerde vocals. In Wine Lange wordt de kologo ingeruild voor de eensnarige gonju fiddle.

Deze plaat is dan ook innovatief en ten zeerste de moeite, maar vooral de live-ervaring moet een feest zijn.


25 april 2017
Philippe De Cleen