Kaia Kater - Strange Medicine

Freedom Ride Records

Strange Medicine

De Canadese viert op haar meest vernieuwende album tot nog toe de kracht van vrouwen en onderdrukten. Jazz, filmmuziek en minimalisme worden geïncorporeerd en tegelijk grijpt ze terug naar haar vertrouwde instrument.

Kaia Kater deed haar ster rijzen met drie albums. Naast celliste Leyla McCalla is ze ondertussen één van de sterkste stemmen in de rootsmuziek. Zelf speelt ze vooral banjo (naast gitaar en piano) en debuteerde in 2013 met de ep ‘Old Soul’. Eerder dit jaar stond ze al in Trefpunt, maar wie haar dit jaar nog aan het werk wil zien, zal nog een paar maand moeten wachten.

Met ‘Strange Medicine’ is er wel nieuwe muziek om het wachten te verzachten en die werd al gretig opgepikt door Radio 1, die van openingsnummer The Witch de VOX-tip maakten. Deze song, een samenwerking met Aoife O'Donovan, bezingt de vrouwen die als heksen op de brandstapel werden verbrand in het zeventiendeëeuwse Salem, Massachusetts en de wens om terug te slaan: "I dreamed I move through you / and burned my name into your chest".

Het is een sterke start van een plaat waarop Kater in dialoog gaat met historische figuren en reflecteert op de hedendaagse wereld en zichzelf. Voorbeelden van deze laatste zijn de eerder uitgebrachte single The Internet en In Montréal. Maar het zijn vooral de nummers waarin ze zich laat kennen als niet-witte feministe en waarin ze de vensters van haar flat opende voor de verhalen van lang geleden (zoals ze zingt in afsluiter Tigers), die aanspreken.

Naast opener The Witch nemen we het centraal geplaatste Fédon als voorbeeld. Deze samenwerking met legende Taj Mahal, verklaart de titel van de plaat. De onderdrukking, die de kolonisten uitoefenden op de inheemse bevolking, werkte uiteindelijk als kracht gevend medicijn dat moed gaf om op te staan tegen de slavernij. Ook Mechanics of the Mind, waarin de invloed van Steve Reich te horen is in de geloopte ritmes en zang die cyclisch aan- en afrollen boven een filmische melodie die zo van Jonny Greenwood zou kunnen zijn, is erg sterk. “In the middle of the colony she sits by the guillotine waiting for someone to behead / Maybe she’s a part of me”, zingt ze hier.

Ze vergelijkt zichzelf in History In Motion ook met een willekeurige vreemdeling die ze observeert vanuit haar appartement. Misschien is die wel net als zij gewoon speelbal van de grillen van de geschiedenis. Verandert er ooit iets aan vooroordelen en onrechtvaardigheid? Ze zou het zo graag willen.

Tegelijk grijpt ze op dit album opnieuw terug naar de banjo die op voorloper ‘Grenades’ wat op de achtergrond geraakte. Je maakt je niet zomaar los van de dingen. En soms is dat ook helemaal niet erg. Zoals dit album bewijst.

Kaia Kater is te zien in België en Nederland op volgende data:

04 Oct 2024 Perwez (B) Cultural Centre “Le Foyer”
05 Oct 2024 Perwez (B) Cultural Centre “Le Foyer”
06 Oct 2024 Den Haag (NL) GBR
19 Oct 2024 Utrecht (NL)  Ramblin Roots Fest
20 Oct 2024 Groningen (NL) AA Theater

 

24 mei 2024
Marc Alenus