Julien Demoulin - Everything Forgotten, Everything Remembered
Sound In Silence
Kijk naar die hoes. Een leegte vol subtiliteiten en nuances. Een schilderij van lucht en wolken zonder lucht of wolken. Een landschap vol bergen en kastelen in de mist. Een eiland aan een nevelige horizon. Of gewoon wat uitgevaagde kleurvlakken die dit alles suggereren. Welkom in de wonderbaarlijke ambientwereld van Julien Demoulin (Silencio / Pandorama).
Het is een beetje vreemd om een in Brussel residerend artiest tegen te komen op een Grieks underground label als Sound In Silence. Wetende dat het daMusic-hoofdkantoor een boogscheut of twee verwijderd is van deze ambientcomponist.
Inmiddels staat de teller van Julien Demoulin op zo’n tien langspelers en enkele handen vol ep’s en tapes, uitgebracht op bijna evenveel DIY-platenlabels. En dan denk je muzikaal al eens wat breder. Voor ‘Everything Forgotten, Everything Remembered’ is de Fransman afgestapt van zijn ritmische idm- of downtempo creaties maar gaat het vooral om sfeer, melodie en kleur. Ambient en minimalisme, verpakt in zeven warme tracks.
Nu ja, “warm” is een beetje de vraag. Want in deze fragmenten der traagheid, waar drones langzaam in elkaar overvloeien, kan een gemoedelijke gloed hangen, maar evengoed een kil en herfstig gevoel. Demoulin hanteert hier de gekende techniek om een noot van zo’n tien seconden telkens te laten overspoelen door een andere iets hogere of lager noot. Zo ontstaat een traag spektakel van melodieuze golven, een meditatief en repetitief geheel. En die techniek houdt de Fransman heel het album lang vol.
Gelukkig zijn niet alle zeven de geluidservaringen op deze plaat gelijkaardig qua sereniteit, maar durft de enkele drone al eens te verrijken en ontdubbelen tot een glorieus geheel met hoge fonkelingen en onderhuids kruipende bassen, binnen die enkele amorfe toon dan. De kracht van brede registers en subtiel verkleurende nuances. Of mag het in All Around even wat hoger in toonaard, waardoor de gewichtigheid van de cd wat verlicht wordt. En ja, er klinken zelfs waterdruppels, een zingende vink (“suskewiet”) en andere natuurgeluiden doorheen deze doezeltrack, samples aangeleverd door Frédéric Dufourd (van het lo-fi duo Donna).
Oh ja, en als leuke extra krijg je in het afsluitende Dissolving In Silence nog een leuk klankspel van kortere synthesizernoten en hoge, etherische vocale klanken van Maryam Sirvan (NUM). Meteen het meest extraverte en expliciete moment van dit album.
Misschien niet slecht om zo te eindigen, want ‘Everything Forgotten, Everything Remembered’ heeft een permanent gevaar in zich om gemakkelijk naar de achtergrond te glijden, eerder “forgotten” dan “remembered” te worden. Om maar te zeggen dat je dit kunstwerk van Julien Demoulin nog het best kan eren en beleven in een geïsoleerde ruimte, met weinig licht en afleiding, een goede geluidsinstallatie en stevig volume. Geef je dan gerust over aan dit klankspectrum der traagheid. Healing for the mind.