Johanna Warren - The Rockfield Sessions

Audiosports Records

The Rockfield Sessions

Een mooier zwanenzang is nauwelijks denkbaar.

Het nieuws is al een tijdje bekend: Johanna Warren stapt uit de muziekwereld. De nomadische zangeres/liedjesschrijfster, producer en multi-instrumentalist verblijdde de voorbije tien jaar de wereld met zes veelgeprezen soloalbums, maar is nu aangespoeld in het landelijke Wales en besteedt daar haar vrije tijd aan het zoeken en fermenteren van wilde planten, het opvoeden van haar twee honden en eitjes rapen van haar vier kippen.

Helemaal in die sfeer trok ze zich toch een twee dagen terug in Rockfield, de oude varkensboerderij die in 1963 werd omgebouwd tot 's werelds eerste residentiële opnamestudio en de geboorteplaats van enkele van de meest legendarische opnames aller tijden, waaronder Queens ‘Bohemian Rhapsody’, ‘Paranoid’ van Black Sabbath en ‘Parachutes’, het debuut van Coldplay.

In november vorig jaar verscheen al een eerste deel met dertien nummers op alle digitale platformen. Nu is er een volledig dubbelalbum. Digitaal zal dit zesentwintig nummers tellen, op de fysieke releases zullen twee extra nummers prijken.

Alle songs werden live opgenomen in de studio met enkel de stem, de akoestische gitaar en af en toe – op Circlenot Astraight, Oaths en Tooth For A Tooth – de piano van Warren en bieden een overzicht van de mooie carrière van de artieste. Deze opnames zijn puur en ongepolijst, zonder edits of extra productie, what you hear is what you get en dat gaat vooral bij Twisted door merg en been.

Met slechts één nieuw nummer, Lunar Landing, lijkt het alsof de echte fans wat op hun honger zullen blijven zitten. Anderzijds krijgen ze hun idool zoals ze haar het liefst hebben: live en puur, zonder opsmuk. Wie haar tot nog toe op de een of andere manier over het hoofd zag, krijgt meteen een prachtig overzicht van wat hij/ zij gemist heeft.

Met de a cappela versie van The Garden, dat voorheen enkel beschikbaar was als bonustrack op de Deluxe uitgave van ‘Gemini I’, neemt Warren je bij de hand om je mee te nemen doorheen het akoestische landschap van songs die ze zaaide sinds 2013 en nu, van ‘Fate’ (2013)tot ‘Lessons For Mutants’ (2022), eindigend zoals begonnen, met een a capella versie van Maya, een song die net als The Garden een bonustrack was (van ‘Gemini II’ nvdr).

Daarbij valt op dat het vooral haar tweede album ‘n​ū​m​ū​n’ is dat goed vertegenwoordigd is met acht songs en dat haar twee meest recente studioalbums ‘Chaotic Good’ en ‘Lessons for Mutants’ enkel aan bod komen op deel twee van deze verzameling, elk met drie songs. Op ‘Gemini I’ lijkt ze ook nog steeds trots. Daaruit plukte ze zes songs.

Of dit een echt afscheid is of enkel het afsluiten van een periode, zal de toekomst uitwijzen, maar dit is alvast de begrafenis met de mooiste muziek, tenminste voor wie houdt van pure singer-songwriters. “forgetting is where remembering starts” zijn de laatste woorden van deze plaat. Laat ons vooral herinneren.

 

12 juli 2024
Marc Alenus