Jinjer - King Of Everything

Napalm Records

Oekraïne is veel in het nieuws en – gelukkig - ook wel eens omwille van lichtere zaken in het leven zoals muziek. Weliswaar houdt dat vaak verband met het Eurovisie Songfestival, maar er wordt in dit land natuurlijk ook uit andere vaatjes getapt. Jinjer combineert hippe metalcore met diverse undergroundstijlen en hoopt, gesterkt door een wereldwijde deal met Napalm Records en het derde studioalbum 'King Of Everything', ook het internationale publiek te veroveren.

King Of Everything



Jinjer had het tot nu toe niet bepaald gemakkelijk. De band werd onder meer geconfronteerd met de val uit het raam van de voormalige drummer, een ernstig ongeluk met het tourbusje, moeilijkheden met visa en niet in de laatste plaats de problemen in het thuisland. Vanwege de dramatische situatie in Oost-Oekraïne werd twee jaar geleden besloten te verhuizen naar Lviv. Een tour door Rusland wakkerde in eigen land bovendien de woede van nationalistische groepen aan, wat resulteerde in talloze bedreigingen.

Ondanks alles staat het viertal nog statig overeind. 'King Of Everything' laat dat goed horen. Meer dan ooit klinkt Jinjer zelfverzekerd en doorgewinterd. Op bijna alle nummers is men erin geslaagd melodische metalcore te laten samengaan met hardere elementen. Op eerdere platen kreeg per nummer steeds één van de tegenpolen de overhand; nu is er veelal sprake van een geheel.

Vaak gaan bands, die iets vergelijkbaars nastreven, nogal clichématig te werk en krijgen we steevast ruwe coupletten en mierzoete refreinen voorgeschoteld. Soms kan ook Jinjer dit niet vermijden, al zijn zelfs dan de overgangen soepel. Uiteraard helpt het dat Tatiana Smailyuk een veelzijdige zangeres blijkt. Haar cleane vocals zijn gespierd genoeg om een track als Just Another ondanks de beschreven formule niet om zeep te helpen. Daarnaast schrikt ze er niet voor terug om af en toe wat te rappen, zoals op Captain Clock. Tijdens single I Speak Astronomy presenteert ze minstens vier verschillende zangstijlen plus een overtuigende fluisterstem. Grunten laat ze nu vrijwel volledig over aan haar mannelijke bandgenoten.

Ook muzikaal heeft Jinjer de zaken goed voor elkaar. Gesteund door een strakke en alleszins verrijkende productie zijn zeker de stukken technische deathmetal van een tamelijk hoog niveau. Vooral op de tweede helft van de plaat waar, het meest bij Under The Dome en Dip A Sale, ook de laatste remmen worden losgelaten. Een glansrol is weggelegd voor drummer Dmitriy Kim, die af en toe veel hooi op z'n vork neemt maar nergens uit de bocht vliegt. Moeilijker te duiden is het semi-akoestische slotstuk Beggars' Dance dat verrassend genoeg tropisch aandoet.

Jinjer heeft haar overtuiging dat muziekliefhebbers - en metalheads in het bijzonder - in moeilijke tijden zich moeten verbroederen al dan niet bewust symbolisch op plaat weten uit te drukken. 'King Of Everything' is zonder meer een album dat een relatief breed publiek kan bereiken. Het kan niet anders of we gaan deze band na enige jaren weer terugzien op podia in de Benelux.

26 juli 2016
Tino Fella