Jan Van Den Broeke 11000 Dreams

Eigen beheer
11000 Dreams

Naast zijn 'April & June' en het 'Chez Renée'-project is Jan Van Den Broeke nu ook toe aan de verzamelaar '11 000 Dreams'.

Dat album verzamelt een aantal tracks van June11, Absent Music en The Misz en zou kunnen beschouwd worden als een dwarsdoorsnede van de projecten waar Van Den Broeke sinds de tachtiger jaren mee uitpakt.

Het eerder onuitgegeven White Bird uit de June11-catalogus zet al meteen knap de toon. Het door elektronica gedomineerde nummer wordt opgedragen aan de piloten Charles Nungesser en Francois Coli, die in het begin van de jaren twintig een tocht ondernamen van Parijs naar New York .

Daarop volgen er maar liefst vier nummers uit de Absent Music-periode (1984-2016), waaronder een op een zwoel marsritme drijvend en met de Gibsongitaar van Walter V.B. versierde Akahito, dat met veel liefde gewijd wordt aan de Japanse dichter Akahito. Van Den Broeke schrijft onder meer dat hij zich de eighties herinnert als koud en kil. De punkbeweging lag op sterven na dood en het was onduidelijk hoe de toekomst er zou uitzien.

Ook het "speelse" My Lesbian Girlfriends moet het hebben van zacht sudderende ritmiek en een parlando, dat we vandaag de dag zouden situeren bij goed volk als Rudy Trouvé. Het speelgoedxylofoontje past goed in dat frame en brengt voor Van Den Broeke enkele herinneringen naar boven.

In zekere zin vormt het album een tijdlijn. The Monkey House herinnert aan de geluiden die Van Den Broeke ontdekte tijdens zijn studietijd in Gent. Klassemuzikanten als Joni Mitchell en Nick Drake bleven natuuurlijk helden en heldinnen, maar werden aangevuld met releases van Crammed Discs en Les Disques Du Crépuscule. De ontdekking van Brian Eno, Holger Czukay (Can), Steve Reich, Laurie Anderson, Tudexomoon en Jah Wobble was er niet minder om. Dat leverde onder meer een op percussie terend The Desert op.

Kant A sluit af met twee nummers van The Misz, meer bepaald A La Recherche De B.L. (of Benjamin Lew) en Free At Last, waarin onder meer een sample van Martin Luther King opduikt.

Kant B bestaat dan weer volledig uit materiaal afkomstig van June11. Binnenkomer Jehudah mengt samples afkomstig van de Amerikaanse (christelijke) radio met boeddhistische pali chants. Creatief, innovatief en enorm rijk aan inspiratie. De track heeft een trage opbouw, die vaag doet denken aan Godspeed You ! Black Emperor, maar verder geen vergelijking toelaat. Iets verderop is er Who Is Still Dreaming, dat onder meer door klassieke muziek (Peer Gynt) en Leonard Cohen beïnvloed is.

Memories bevat dan weer een sample van een drieënnegentigjarige vrouw op het ritme van een kloppend hart. Daarmee bewijst Van Den Broeke niet enkel over goede ideeën te beschikken, maar die ook naar knappe muziek te vertalen.

Ook afsluiters The Luckiest Man (over Malcolm X en baseballer Lou Gehrig) en A Peaceful Vale (met inbreng van Drita Kotaji, bekend van Berntholers My Suitor) leveren een bijzondere bijdrage aan dit knappe geheel.

En dan is er nog een digitaal bonusje in de vorm van Lahore (over de 'India Song' van Jacobson) en de eveneens meer dan bijzondere soundtrack bij 'Chez Renée'.


27 juni 2017
Philippe De Cleen