Jamie Lidell Multiply

Warp Records
Multiply
'Muddlin Gear', het vorige solo-album van Jamie Lidell (bekend van onder andere Super_Collider) stond nog bol van donkere, experimentele en vrij harde techno. Slechts enkelen wisten echter dat Lidell ook over een ongelooflijke croonerstem beschikt. Onder die enkelingen echter ook niemand minder dan geluidengenie Matthew Herbert(die onlangs ook onder andere het debuutalbum van Roisin Murphy produceerde), die Lidell uitnodigde in zijn Big Band Project, dat onder andere Bjrk begeleidde. Met zijn tweede solo-album 'Multiply', met de combinatie van soul en elektronica een ware stijlbreuk met al het vorige werk van Lidell, is de cirkel rond.

De liefde voor electronica is gebleven, maar het is echter vooral Lidells stem die een hoofdrol opeist op 'Multiply'. Dat diepe en soulvolle stemgeluid doet regelmatig zelfs denken aan grootheden als James Brown of Sly Stone, of zelfs de vroege Prince. Net zoals bij Joss Stone het geval is, lijkt het wel of Moeder Natuur fout zat, en zwarte stembanden in de keel van deze jonge, blanke Britse twintiger heeft geplaatst. Daar houdt echter de vergelijking met Stone op, want waar zij vrolijke en soms vederlichte pop maakt, is niet alles op 'Multiply' zo toegankelijk. De titeltrack heeft nog een vrolijk en poppy tintje, maar op songs als When I Come Back Around en Whats the Use komt de electronica al veel meer aan de oppervlakte, zonder echter ergens de feel van de jaren '60 te verliezen.

Die feel is dan ook juist wat 'Multiply' zo'n luisterfestijn maakt, waarbij op veertig minuten tijd R&B, funk en jazz(die subtiele trompet in Whats the Use!) voorbijkomen, en telkens in een ongelooflijk dansbaar kleedje worden gestoken. Zelfs onze stramme knoken werden meermaals aangezet tot een danspasje, waarbij we al snel Newme en When I Come Back Around als favorieten uitriepen. Net wanneer ons vege lijf al dat funky dansgeweld niet mee aankan, komt Lidell in onvervalste croonerstijl af met twee even prachtige als trage nummers: What Is it This Time en Game For Fools, die een schitterende afsluiter vormen.

Nadat onlangs Roisin Murphy een ongelooflijk dansbare en jazzy plaat afleverde, is 'Multiply' de tweede elektronische plaat op korte tijd die ons hart weet te veroveren. De titel van dansplaat van het jaar lijkt een harde strijd te worden...

November 8, 2008
Dieter Vandeweyer