Horace Andy - Midnight Rocker

On-U Sound

Midnight Rocker

Whow. Best even gaan zitten. Wanneer een icoon als On-U Sound-producer en eigenaar Adrian Sherwood zijn lof uit over het feit dat hij na vele lange jaren eindelijk een plaat met de legendarische Horace Andy mag maken, weet je dat er vuurwerk ofte “fyah” in de lucht hangt. Verdomd, we hebben ons dus laten vangen. Want met hoge verwachtingen aan een muzikaal verhaal beginnen, dat is risico’s nemen. In alle eerlijkheid: onze gespannen zithouding op het puntje van de stoel ging al snel over in zenuwachtig geschuifel. Of toch voor eventjes.

Dat alles heeft natuurlijk te maken met zowel de grillige eigenwijsheid van Sherwood met een voorliefde voor digitaal getransformeerde reggaemuziek en kille synthjes. Voor digi Spielereitjes uit de toverstudio. Voor soms te gladde riddims die de emotie van conscious rootsreggae niet altijd eer aandoet. Verder kunnen we het feit dat de fantastische vibrato falset van Horace Andy, die je natuurlijk al kende van tal van Massive Attack-platen, inmiddels slijtage vertoont en dus minder diep doorbibbert, niet uit de weg gaan.

En zo kunnen we niet anders dan tandenknarsen wanneer een oude bekende als Safe From Harm passeert, grappig genoeg een Massive-classic die niet origineel door Horace Andy werd ingezongen (maar door de prachtige tandem 3D en Shara Nelson). In deze Sherwood-versie wordt die volledig ontdaan van de duistere spanning en met hobbelende synthtunes eerder als een soort van pretparkeditie gepresenteerd. Het over en weer sturen van soundfiles tussen Londense studio’s en Jamaïcaanse vocalbooths heeft hier voor ons helaas niet tot één plus één is drie gezorgd.

Maar wacht even af. Want dat wringerige gevoel wordt op de tweede helft van dit album serieus rechtgetrokken! Wanneer de verwerking van oude classics als This Must Be Hell (1978) of Materialist (1977) digitaal voorbijschuifelen. Die laatste weliswaar met heerlijk lang uitglijdende hoorns.

Nee, voor ons lijkt het wel dat de twee rasta’s pas vanaf track zes goed en wel op dreef zijn: een slepend en melancholisch Today Is Right Here met minimale arrangementen en heerlijke hoornpartijen. En vanaf dan schieten we in gang. Met een prachtige loverocker als Rock To Sleep met waanzinnig mooie begeleiding op cello en zachte digitoetsen. Met een soort van uptempo “Watcha watcha watcha” rub-a-dub-mantra Careful (lachen!) en ja, als afsluiter zelfs met een remake van Mr. Bassie: een song waarin Adrian Sherwood naast een dartel pianootje ook ruimte voorziet voor extra instrumentale dubvibes.

Dus we geven deze plaat het voordeel van de twijfel. En het voordeel van veel herhaling. En het voordeel van Horace Andy. En van Adrian Sherwood. Twee van onze helden die we bij deze met heeeeel voorzichtige toetsaanslagen een lichte vorm van kritiek toeschreven. Met een klein en bibberend hartje. Want het is helemaal niet aan ons om deze titanenplaat te beoordelen. Dat doe je best zelf.

3 mei 2022
Johan Giglot