HÆLOS - Full Circle

Matador Records

Vorig jaar bij aanvang van het festivalseizoen, toen grenscontroles nog veraf waren, waren wij op een festival op de Belgisch-Franse grens getuige van het optreden van een Brits, maar volgens kenners veelbelovend bandje. HÆLOS was de naam en en al het goede bleek zowaar te kloppen. Met ‘Full Circle’ heeft het trio uit Londen nu haar debuutalbum klaar.

Full Circle



Op het album vindje ook de vorig jaar reeds gelanceerde singles Dust en Earth Not Above. Eerstgenoemde is behoorlijk koel en droog bij aanvang, maar ontluikt nadien helemaal contrair en passioneel. Earth Not Above is eerder sexy en soulvol met een heerlijke ingehouden bridge in het midden.

Bij beide singles vielen de invloeden van bands als Massive Attack, Portishead en het latere werk van Moby enorm op. Dit maakt de muziek van HÆLOS heerlijk nostalgisch, maar tegelijkertijd staat de band ook met beide voeten midden in 2016. Net als The xx maken ze slim gebruik van r&b invloeden, maar HÆLOS maakt daarbij slim gebruik van hemelse zang, gedempte beats en aanzwellende keyboards. Deze ingrediënten samen zorgen voor een duister effect, maar ook voor een eigen smoel, los van alle invloeden.

Eigenlijk worden we al van bij de intro in de sfeer van HÆLOS gezogen met de door de Britse filosoof Alan Watts ingesproken intro rond 'The Spectrum Of Love' dat naadloos overgaat in het meeslepende Pray. Vijf minuten ver in de plaat en al een eerste hoogtepunt voorbij.

Centraal op de plaat - we zijn dan al Dust en Earth Not Above gepasseerd - vinden we Oracle terug. De song is één van de meest dansbare tracks op de plaat met een heerlijke breakbeat, die de song doorkruist, catchy synthlijntjes, maar vooral de hemels accurate zang van Lottie Bernadout.

Meest recente single Seperate Lives ligt een beetje in dezelfde lijn, maar heeft wat meer nuance in de beats, de synths komen en gaan en door de samenzang tussen Bernadout en Arthur Delaney stijgt de song naar een hoger niveau.

Naar het einde van ‘Full Circle’ gaat het tempo er wat uit, maar dat weerhoudt de band er niet van om er nog twee kleppers tegenaan te gooien. Cloud Nine is, door middel van een treurige piano en pakkende lyrics, een ideale breakupsong, voor zover dat bestaat natuurlijk. Pale sluit de plaat op indrukwekkende wijze af. Het begint rustig tot de beats erin gegooid worden en de song helemaal ontbolstert.

HÆLOS levert een groeiplaat af met enkele serieuze topnummers daarop. De band heeft de ruimte om uit de huidige invloeden nog meer een eigen geluid te filteren en zo te blijven groeien. ‘Full Circle’ is een plaat waarop je kan dansen, maar waarmee je evengoed in een klein hoekje kan wegkruipen.

1 augustus 2016
Patrick Blomme