Het Zesde Metaal Calais

Unday Records
Calais

Het Zesde Metaal is nu al even bezig. Met ‘Calais’ brengen ze een vierde album op de markt; eentje die hier al even door de boxen knalt, maar de woorden moesten even rijpen om in een definitieve plooi te vallen. En dan nog…

Van bij de eerste noten van openingssong Liefde weet de groep de aandacht te trekken. Voorzichtig, prikkelend en ingehouden vertelt Cappelle alles over de lijfelijke liefde, terwijl de band je op sleeptouw neemt naar een gereserveerde climax.

Naar De Wuppe, de eerste single, is het meest toegankelijke nummer van de plaat en heeft ervoor gezorgd dat Het Zesde Metaal eindelijk voet aan grond kreeg bij Studio Brussel. Laat je trouwens niet misleiden, want ondanks de titel is Naar De Wuppe toch een zeer hoopvolle en positieve song.

Ingetogen en meeslepend, zo hebben wij de songs van Het Zesde Metaal het liefst. Onderbemand is er zo één die Cappelle schreef voor Buddywerking Vlaanderen, waarop het etiket singer-songwriter het dichtst wordt benaderd.

De titeltrack is waarschijnlijk de meest aangrijpende song van de plaat. Niet alleen in het arrangement voel je de constante dreiging, maar ook in de tekst wordt de vluchtelingenproblematiek uiterst treffend geschetst aan de hand van een vader die zich tot zijn zoon richt tijdens de lange vlucht.

Achter Zoveel Jaar heeft de rol van perfect orgelpunt. Cappelle zingt met het nodige gevoel voor drama: “Achter zoveel jaar / ‘k was blind voor u / Wacht je zoveel jaar? / Waar vind ik u?”, en je gelooft gewoon elk woord.

Met ‘Calais’ levert Het Zesde Metaal meer dan ooit tevoren een echt groepsalbum af. Hoewel Wannes Cappelle ontegensprekelijk de frontman is, mag het belang van Tom Pintens, Filip Wauters, Tim Van Oosten en Robin Aerts niet onderschat worden. De laatstgenoemde is daarnaast ook nog de vaste schrijfpartner voor de teksten.

Het Zesde Metaal slaagt erin om elke song de juiste lading te geven. Door op ‘Calais’ aan de slag te gaan met meer elektronica wordt de sound iets rijker, maar blijft het geluid toch herkenbaar. ‘Calais’ is daarom opnieu een indrukwekkende plaat die bij elke luisterbeurt meer blijft hangen.


3 maart
Patrick Blomme