H.C. McEntire - Lionheart

Merge Records

Mount Moriah-frontvrouw H.C. McEntire is een dame uit het Amerikaanse zuiden met veel te vertellen. Dat doet ze op haar solodebuut 'Lionheart', een beeldrijke, spirituele plaat gedragen door knappe melodieën, diepgravende teksten en McEntire's satijnen maar doorleefde countrystem.

Lionheart

 

Heather McEntire landde als baby pal in de bible belt. Toen ze klein was, kende ze het geluk van een hechte gemeenschap, in een klein landbouwdorp te midden van een vrome baptistische familie. Maar haar thuisstaat North Carolina is ook de plaats waar tot 2014 het homohuwelijk verboden was. En het droombeeld van een inclusieve maatschappij lag aan diggelen toen McEntire zich outte. Ze vervreemdde van haar familie en van de machostereotypen uit de conservatieve countrymuziek waarmee ze opgroeide.

 

Op 'Lionheart' reflecteert ze over haar geboortegrond, geaardheid en geloof en hunkert ze naar dat oude gemeenschapsgevoel. Maar ze sluit geen compromissen. "I found heaven in a woman's touch", zingt ze in het door Leonard Cohen geïnspireerde A Lamb, A Dove, een welgemikte steek naar haar diepchristelijke omgeving, die een heel ander beeld van de hemel koestert.

 

De ontwrichtende ervaringen dreven McEntire naar punk, toen ze de band Bellafea oprichtte. Met altcountryband Mount Moriah ebde de woede weg. En nu, als soloartieste, komt ze op een heel persoonlijke manier in het reine met haar verleden.

 

McEntire laat haar stem drijven op subtiele Americana. Gitaar en strijkers, pedalsteel en hier en daar een orgel of mannenstem bepalen het geluidspalet. Nu eens in ballads (waarvan One Great Thunder en Wild Dogs verbleken bij de rest), dan weer in uptempo songs; Quartz In The Valley doet ons spontaan linedancen.

 

In die laatste song, voor McEntire het orgelpunt van de plaat, toont ze hoe behendig ze wel is met woorden. Of beter, met klanken: "Dance in the bramble of the morning light / Holler across the hall till you hear it right / Along red dirt lines, setting sun's on time."

 

Helaas steekt het refrein oppervlakkig af tegen de sterk gefraseerde strofes. De hoogtepunten van 'Lionheart' zitten verscholen achter Quartz: het prachtig gedoseerde Red Silo ("Back when this town smelled like tobacco") en When You Come For Me, waarin McEntire de dood ziet als herenigingsmoment met haar moeder en haar heimat.

 

In slotsong Dress In The Dark krijgen we iets wat we tot dan toe misten: een schep prairiezand in het smoelwerk. Met de onheilspellende wals geeft McEntire haar definitie van wat Gram Parsons cosmic Americana noemde. En als we een wens mogen doen, dan is het dat ze daar de draad oppikt wanneer ze haar volgende album bekokstooft.

 
27 maart 2018
Fabian Desmicht