Handkerchief Sea-Rain-River

Fandango Music
Sea-Rain-River

Dat de zevenkoppige, Antwerpse rootsband Handkerchief zich op het debuut 'Sea-Rain-River' laat inspireren door Tom Waits, daar valt niets tegenin te brengen. Maar er is nog veel meer aan de hand. 

In de allerprilste incarnatie speelde de groep als The Woody's vooral in bars, muziekcafés en kleine festivalletjes. Een fysieke release kwam er in mei 2015 met de debuutep 'Dancing Bones'. Eind vorig jaar was er dan single Congo Rain die dit in Studio Fandango opgenomen 'Sea-Rain-River' opent. Het betreft meteen een dubbel-lp (+ cd). We zijn alvast gewonnen voor het mooie artwork van contrabassist Bram Stessel, al komt die op het bescheiden cd'tje niet volledig tot zijn recht.

De groep speelt met verschillende registers, stijlen en genres (blues, gospel, jazz, gypsy, manouche, calypso, rumba, surf, ska) en serveert een heerlijk potje gemengd. In de twaalf tracks op het debuut zorgt het veelkoppige Handkerchief voor uiterst dansbaar entertainment. Ongetwijfeld staat de groep live garant voor een stomend feestje. Op plaat zoeken ze vooral een broeierige, soms warrige sound.

De muzikanten in de jonge groep zijn overduidelijk getalenteerd, al zou je kunnen opmerken dat de stap van een zes tracks tellende debuutep naar een dubbelaar misschien een te grote sprong was, zeker daar het album afklokt op net geen uur speellengte.

Hoe dan ook stellen we vast dat Handkerchief zonder meer haar voordeel doet met de muzikale erfenis van Tom Waits die hier in verschillende varianten opduikt naast verwijzingen naar rasmuzikanten als Willie Dixon, sister Rosetta Thorpe en, dichter bij ons, de bluesy roots van Roland en Arno. Met ex-Seatsniffer Roel Jacobs op saxofoon, baritonsaxofonist Sebastian Ficher en trompettist Nicolas Hermans hebben ze trouwens ook enkele jazzlui in huis.

Het zo goed als volledig live opgenomen 'Sea-Rain-River' is opgevat als een ode aan het zeemansleven uit vroegere tijden. Dat hoor je terug in tracks als Better Shore, Sailor Song en het korte, fragmentarische Bill's Sea Shanty. Aan te raden is ook om het album te beluisteren met een rijkelijk gevuld glas whisky of rum zodat het rauwe, onopgesmukte van muziek zoals De Stoker goed binnenkomt. In het door ska, dub en reggae geïnspireerde El Corazon De Las Tienieblas en Cuban Jail valt ook de Afro-Cubaanse jazzinvloed op.

Het mooi uitgegeven eindresultaat is dus een mengeling van allerlei invloeden en inspiraties waarbij het dansbare en feestelijke voorrang kreeg. De songs zijn gevarieerd, al getuigt de zang van een zekere eendimensionaliteit op. Maar dat terzijde zijn deze heren vast in staat om uw café, bar of podium te verblijden met fijne muziekjes en dito verhalen. 


2 juli 2017
Philippe De Cleen