Halo Maud - Je Suis Une Île

Heavenly Recordings

Kunnen we nog ergens heen voor goede Franse pop nu Christine & The Queens eigendom van de massa zijn geworden? Bij Halo Maud misschien… althans gedeeltelijk.

Je Suis Une Île

Maud Nadal, de Parisienne achter Halo Maud, schrijft immers niet alleen in het Frans. Zoals opener en single Whenever al hint, zijn op ‘Je Suis Une Île’ de meeste songs (gedeeltelijk) in het Engels.  

Nadal komt uit de Franse progpopscène en speelde al bij Melody’s Echo Chamber en Moodoïd. Bij Halo Maud klinkt ze daarom vaak etherisch en doorspekt ze haar dreampop met wat psychedelica. Al zou dat ook wel eens kunnen liggen aan de spreidstand die ze van kindsbeen moest maken tussen haar vader die dominee is en haar vrijzinnige moeder.

Dat haar teksten deels in de taal van Molière, deels in die van Shakespeare zijn, heeft met die spreidstand alvast niets van doen. Nadal schreef altijd al in het Engels omdat ze zelf naar Engelstalige muziek luisterde. Het duurde even voor ze haar eigen taal vond. In het Engels durft ze dingen te zeggen die ze niet in haar moedertaal durft en omgekeerd komen de teksten in haar moedertaal directer binnen. Elke songwriter zal dit wel herkennen.

Halo Maud speelt niet alleen met taal en muziek. Zo vormt de proggy slotsong een paar met de opener qua thematiek (het einde van een relatie en alle gevoelens die daarbij komen kijken) en wordt Du Pouvoir/ Power op een vreemde manier gespiegeld in de titeltrack. Daarin wordt die track immers gesampled, maar achterwaarts afgespeeld.

En ook al is de Franse stempel duidelijk waarneembaar in Halo Mauds muziek, toch heeft ze ook buitenlandse voorbeelden. In Chanceuse horen we wat Beach House en Tu Sais Comme Je Suis zou van Björk kunnen zijn. Nadals stem klinkt beangstigend eender en de IJslandse heeft dezelfde zin voor experiment.

Die avontuurlijke kant laat ze vooral horen in de tweede helft van de plaat waarin ze echt de grenzen opzoekt tussen verleiding en afstoting. Zo wordt haar lieflijke stem op Fred tegenover opzettelijk vals klinkende instrumentatie gezet. Eerst een snerpende, alles overheersende fluittoon en daarna verwrongen gitaar en pianoklanken.

Engelsen zullen struikelen over het Frans en maar de helft van de plaat begrijpen. Fransen zullen hun tong breken over het Engels, maar voor ons, polyglotte Vlamingen, is dit gesneden brood. De experimentele aanpak maakt de smaak van dat brood misschien een beetje apart, maar dat went snel. Smakelijk!

Op 7 juni staat Halo Maud op Swim With The Current in De Singel te Antwerpen.

 

4 juni 2018
Marc Alenus