Gianni Marzo - The Vessel

Zealrecords

The Vessel

Gianni Marzo treedt met zijn debuutplaat voor het eerst uit de schaduw waarin hij zich bij Marble Sounds, Isbells, Jan Swerts en Ansatz Der Maschine graag ophoudt. Fans van deze bands zullen ‘The Vessel’ zeker weten te smaken. 

Voor ‘The Vessel’ heeft Gianni Marzo zich weten te omringen met mooi volk dat zich niet geheel toevallig situeert in wat hij zo graag zijn twee families noemt: Isbells en Marble Sounds. Het is trouwens opper-Isbell Gaetan Vandewoude die voor de productie instond. De sfeer sluit naadloos aan op de muziek van de bands waar hij in speelt, maar toch hebben ze voldoende eigenheid en persoonlijkheid om niet overbodig te worden. Melancholie en schoonheid gecombineerd.

Eigenlijk voelt Marzo zich het best in zijn rol als dienend muzikant, maar doorheen de jaren had hij een reeks nummers geschreven die hij nu toch graag naar buiten wou brengen. Marzo nam de tijd en net die tijd is nu de rode draad doorheen het album geworden. 

Met de openingssong The Debutant worden we zachtjes in het universum van Gianni Marzo binnengeloodst, maar het arrangement wordt al snel breed uitgespeeld. Het daaropvolgende Half Crazy steunt op een heerlijk strijkersarrangement. Het verstilde en ingetogen Pine And Fir heeft, ondanks de sobere invulling met enkel stem en gitaar, een grote en constante spanningsboog. Ook het duet High Rise, met Renée, is een topper die gul openbloeit in het refrein. 

De singles, die uit ‘The Vessel’ werden opgevist, zijn eveneens pareltjes. Last Stand klinkt prikkelend en heeft een mooi warm arrangement. Het nummer is een ode aan het geluk vinden in de kleine dingen. One Day Someday is kwetsbaar en steunt op een weemoedig refrein met superbe backings van Renée en Chantal Acda. Check ook zeker de videoclips van beide nummers. 

Debuteren op je zesenveertigste levert in het geval van Gianni Marzo een wondermooie en warme plaat op. Eentje waar de parels elkaar bijna geruisloos afwisselen en waar wij menige aangename winteravond mee zullen opwarmen. 

6 november 2020
Patrick Blomme