Frank Boeijen Palermo

Boeijen Music
Palermo

Op sommige artiesten lijken de jaren maar geen vat te hebben. Eén van hen is zeker noorderbuur Frank Boeijen. Vorig jaar kreeg hij in Nederland een oeuvreprijs. Maar aan zijn pensioen denkt de pas zestig geworden zanger nog niet. En als we zijn nieuwe plaat ‘Palermo’ horen, is dat maar goed ook. Want in het Nederlandstalige genre genereert hij nog steeds een grote meerwaarde.

‘Het Mooiste En Het Beste’, ‘Live Door De Jaren Heen’, ‘Toen & Nu - De 50 Mooiste Liedjes’ en vorig jaar nog ‘Het Mooiste En Het Beste 2’; om maar aan te geven dat Frank Boeijen al veel jaren op de teller heeft en talloze watertjes heeft doorzwommen. Maar wie denkt dat de inspiratie stilaan is opgedroogd bij de zestigjarige Nederlander, slaat de bal volledig mis. Twee jaar na de release van ‘Land Van Belofte’ is er nu al ‘Palermo’. En dat is zelfs een dubbel-cd geworden.

Liefde is de rode draad doorheen ‘Palermo’. Wat meest opvalt, is misschien nog wel de liefde voor zijn ambacht. Dat begint al bij de vormgeving. Geen klassiek cd’tje, maar opnieuw een fraai vormgegeven boek waarin zijn poëtische teksten de allure krijgen die ze verdienen. Kosten noch moeite zijn gespaard, zo wordt Boeijen op de tien nummers op de eerste cd begeleid door het City Of Prague Philharmonic Orchestra.

Dat orkest doet de arrangementen van Sebastiaan Koolhoven en Ton Snijders alle eer aan. Op subtiele wijze leveren de muzikanten een absolute meerwaarde. Onder meer op de prachtige opener Achter De Wolken. De eerlijkheid gebiedt ons om te zeggen dat wij Boeijen toch ook vooral vereenzelvigen met hits als Kronenburg Park of Koud In Mijn Hart, maar zelden zijn we door hem meer getroffen dan door het onwezenlijk mooie Achter De Wolken. Verwacht geen instant hit, maar een sober en warm lied dat je al alle ellende even doet vergeten, want “achter de wolken schijnt de zon”.

Het is de perfecte amuse voor een mooie maaltijd. De tien songs op de eerste cd vloeien quasi naadloos over in elkaar. Het zijn bijna allemaal luisterliedjes van de bovenste plank. Wondermiddelen tegen het cynisme, dat dezer dagen hoogtij viert in de samenleving, bestaan niet, maar met liefdevolle muziek probeert Frank Boeijen wel voor tegengif te zorgen. Palermo betekent letterlijk veilige haven en met deel één van zijn dubbel-cd geeft Boeijen een muzikale betekenis aan een term die we uit ons politiek landschap kennen: rustige vastheid.  

Dat leidt wel tot enkele magische momenten. Vuur En Vlam is een meeslepend hoogtepunt, muziek op zijn puurst. Hoe Het Was is nostalgie op zijn mooist en Droom Van Jou heeft ook het potentieel om een vaste waarde te worden in het boei(j)ende oeuvre van de Nijmegenaar.

Alsof het eerste schijfje nog niet genoeg verwennerij was, voorziet Frank Boeijen op ‘Palermo’ dus nog zeven extra nummers. Zoals een relatie ook ups en downs kent, zijn die wat wisselvalliger. Deze liedjes staan los van elkaar en dat maakt ze, na het geheel van de eerste tien songs, wat moeilijker behapbaar. Al zijn er zeker erg interessante passages: de live registratie van Geluk is bijvoorbeeld erg mooi. En wat te denken van een stukje Paul Van Ostaijen op muziek? Boeijen waagt zich eraan met Berceuse Nr. 2, een slaapliedje zowaar. Er is ook nog een andere primeur: voor het eerst covert hij namelijk een nummer van Bob Dylan, zijn grote muzikale held. When The Deal Goes Down wordt Niets Is Volmaakt.

Even veel klassiekers als één van onze favoriete Nobelprijswinnaars heeft hij misschien niet geschreven, maar in de Nederlandstalige muziek is Frank Boeijen stilaan een referentiepunt geworden. Een kanjer die zelfs met zijn achtentwintigste album nog relevant blijft.


6 februari 2018
Bjorn Borgt