Etienne De Crécy - Superdiscount 3

Pixadelic

Het was koffiedik kijken of en wanneer er nog een nieuw hoofdstuk in de Superdiscount-reeks zou komen. De reeks die ooit startte in 1996 met ene Etienne de Crécy achter de knoppen, groeide uit tot een gegeven in de opmars van Franse elektronica. Ze bracht ons onder meer Prix Choc, Le Patron Est Devenu Fou en ander elektronisch lekkers. En kijk: ‘Superdiscount 3’ is open. Vallen er koopjes te doen?

Superdiscount 3



Deel drie wordt geopend door de zware cadans die bijval krijgt van vele lijntjes percussie in Night (Cut The Crap). Een fletse synthmelodie zorgt er echter voor dat we snel uitgepraat zijn. Een niet al te beste keuze dat dit eerder saaie nummer als opener én langste nummer op de plaat moet dienen.

Het poppy You met Madeline Follin van Cults bijvoorbeeld is pakken catchier. Het tempo mag gerust wat hoger en de sfeer is niet bepaald die van een zonnig strand, maar kom – dit kan zo op de radio en we zouden er niet eens boos om zijn. Nog mooie passanten gesignaleerd: Pos & Dave van De La Soul komen een soort-van-rap brengen over het ‘80s-blitz arrangement in WTF. Meerwaarde? Niet echt. Fijn zonder meer? Dat dan weer wel.

Hashtag My Ass werd enkele maanden al naar voren geschoven als eerste single (met interactieve videoclip), maar toen daagde het al dat dit album nu ook weer niet zo’n verrassingseffect zou losweken. Wél nog eens echt het vermelden waard is Smile met Alex Gopher. Voor een keer zit het langzamere tempo net goed, is het gekozen vocaal effect erg bijpassend en wordt er niets geforceerd. Hetzelfde gaat op voor Sunset met Tom Burke. Prima nummers! Op een goedgemutste dag horen Follow met Kilo Kish en Love ook tussen dat rijtje.

Een ietwat overdreven titel voor wat Amazing uiteindelijk laat horen, maar de afgelopen nummers tonen aan dat het tij wel degelijk is gekeerd met een betere tweede helft van de plaat tot gevolg. Afsluiter Family met Baxter Dury bevestigt dat.

Etienne de Crécy blijft een aimabele rasproducer die misschien geen hele plaat onderhoudend kan maken, maar in losse nummers moeiteloos z’n kunnen toont.

8 februari 2015
Ben Moens