Esses - Bloodletting For The Lonely

Bat-Cave Productions

Bloodletting For The Lonely

Deathrock-/postpunkband Esses is sinds de oprichting in 2014 geleidelijk uitgegroeid tot één van de sterkhouders in de bloeiende undergroundscene van Oakland en San Francisco. Het kwintet (bestaande uit huidige en vroegere leden van Altar De Fey, Black Ice, The Phantom Limbs, Red Voice Choir en The Holy Kiss) wist zich reeds in de kijker te spelen met een reeks overtuigende live shows, onder meer op de jongste editie van het Return To The Batcave festival in Polen (2019).    

Nu klopt Esses aan onze deur met langspeeldebuut ‘Bloodletting For The Lonely’, de opvolger van de in 2018 uitgebrachte ep ‘Offering’. Een album dat de donkere, atmosferische sound, die tegelijk intiem en intens klinkt, perfect weet vast te leggen. De negen tracks behandelen onderwerpen als mentale gezondheid, herinneringen en trauma’s en vormen samen een emotioneel beklijvende luistertrip.

The Source is de knappe opener van deze plaat: snerpende gitaren en afgemeten drumroffels geven al meteen aan welk muzikaal vaarwater we hier het komende half uur gaan induiken. Voeg daar nog de expressieve, energieke stem van zangeres Miss Kel bij en we denken spontaan aan een (geslaagde) kruising van Siouxsie And The Banshees en Savages.

In de vooruitgeschoven single Pierce The Feeling illustreert ze overigens mooi haar stembereik (van hoog naar laag en terug), zonder meer één van de sterke punten van deze band. Ook Little Mouse klinkt jachtig en explosief, net als Caged Beasts met de machtige climax en het punky, ultrakorte Infinite Void. Je hoort gewoon dat deze groep blaakt van het zelfvertrouwen!

Een nummer als Before The Blight is dan weer iets meer melodieuze, dansbare postpunk. Op het relatief rustige Four Corners en het onderhuids dreigende Faceless Past wordt ietwat gas teruggenomen. En met het midtempo Schism eindigt de plaat even knap als ze begonnen was. Erg straf debuut van een groep die we vanaf nu in de gaten houden.

7 augustus 2021
Jan Vael