Editors - EBM

Kitchenware

EBM

In 2017 werd het startschot gegeven voor een nieuwe samenwerking tussen een Britse indierockband en een producer met kenmerkende experimentele elektronica. Een samenwerking die vijf jaar later een definitieve vorm heeft aangenomen.

We hebben het dan over de samenwerking tussen Editors en Benjamin John Power (aka Blanck Mass). Waar Power in 2017 nog werd uitgenodigd door Editors om 'Violence' onder handen te nemen, is hij op vandaag het zesde volwaardige lid van Editors geworden. En dat is heel duidelijk te horen in het zevende studioalbum van Editors, 'EBM', een album waaraan ook de meest doorwinterde Editors-fans moesten wennen.

Laten we misschien even kort toelichten waarvoor 'EBM' staat, want hierover hoor je toch menige vraag aan de oppervlakte komen. 'EBM' is een acroniem voor - hoe kan het ook anders? - Editors en Blanck Mass. Maar het is tegelijk ook de gekende verwijzing naar electronic body music, een geluid dat in de jaren tachtig ontstond en waarvan de invloed op deze plaat heel duidelijk hoorbaar is.

Nu we dit "mysterie" uit de wereld hebben geholpen, lijkt het hoog tijd om ons te focussen op het album zelf. Het blijft immers nog steeds voor verdeling onder de fans zorgen. Sommigen zijn weg van de nieuwe sound en prijzen Editors dat ze zich steeds opnieuw heruitvinden. Anderen vinden het jammer dat de charismatische en herkenbare stem van zanger Tom Smith minder prominent aanwezig is. Wij? Wij zitten daar ergens tussen in.

Je kan nu éénmaal niet onder stoelen of banken stoppen dat Editors gebouwd is op de oerdegelijke stem van Smith. Dat die op 'EBM' soms ietwat wordt overspoeld door de elektronische geluiden van Power, is enigszins jammer te noemen. Aan de andere kant was de band ook toe aan een nieuwe sound, die meer opvalt in de huidige scene. En in alle eerlijkheid moeten we toegeven dat er op 'EBM' toch een paar nummers staan waarop men nog volop inzet op Smiths ontegensprekelijke zangkunsten. Silence begint en eindigt bijvoorbeeld ingetogen, terwijl er de nodige elektronische invloeden worden ingeschakeld, zij het iets meer op de achtergrond. Hierdoor krijgt Smith de mogelijkheid om zijn stem goed tot haar recht te laten komen.

Maar ook in eerste single Heart Attack krijgt Smith de kans om van zich te laten horen. De gekende Editors-sound heeft hier trouwens nog steeds de bovenhand met de elektronica van Power die zachtjes doorheen de indierock blendt. Een nummer dat niet alleen een goede eerste kennismaking is met de nieuwe richting, die Editors is uitgegaan, maar ook een echte oorwurm blijkt te zijn. En dat is een rode draad doorheen 'EBM', want ook in opvolger Karma Climb worden hiervan de basisregels toegepast.

Op Vibe is de elektronische invloed van Power veel duidelijker aanwezig en wordt Smiths gouden stem iets meer naar de achtergrond geschoven. Maar bij Educate lijken ze de ideale combinatie te hebben gevonden van elektronica, Editors’ meer gekende sound en Smiths vocalen.

We zijn best wel benieuwd wat dit live zal brengen in combinatie met de oudere nummers. Hoe zullen ze deze aanpakken zodat het zesde groepslid betrokken blijft bij de band en op het podium? Op HearHear kreeg je hiervan al een voorsmaakje en op 26 oktober passeert de Europese tour in Vorst Nationaal. Tickets voor dit event zijn nog steeds verkrijgbaar via deze link.

17 oktober 2022
Marjolein De Smet