Dominic J. Marshall & Friends - The Triolithic

Challenge Records

De jonge Brit Dominic J Marshall is naast pianist ook componist en beatmaker. Na een studie klassieke piano geraakte hij in contact met Kurt Rosenwinkel, Brad Mehldau en Ambrose Akinmusire. Hij nam met zijn trio het album 'The Oneness' op, een album dat meteen scoorde. Dat deed hij ook met het door critici en fans erg gesmaakte 'The Spirit Speech' (2014), dat leidde tot schouderklopjes van Jamie Cullum en dj Gilles Peterson. En met The Cinematic Orchestra ging hij op tournee. Al die ervaringen culmineren nu in 'The Triolitich'.

The Triolithic

Puristen mogen er dan wel de neus voor ophalen, het is fijn om te horen hoe Marshall de traditie verruimt met moderne invloeden. En dan gaat het niet enkel om de sound, maar ook om de kruisbestuiving met beats, loops en door hiphop beïnvloede elektronica.

Op 'The Triolitich' neemt Marshall de luisteraar mee naar een plaats en tijd waar vrijheid, de notie van gemeenschap en de harmonie met de natuur nog golden. Hij steunt op het ideologische gedachtegoed van liefde, poëzie en rebellie (vrij naar de Mexicaanse dichter en Nobelprijswinnaar Octavio Paz) om zijn vernieuwende muziek in te bedden.

Een blik op de begeleidende topmuzikanten (altsaxofonist Lars Dietrich, bassisten Sam Vicary en Glenn Gaddum Jr en drummers Sam Gardner en Jamie Peet) leert dat Marshall de voorkeur geeft aan een triobezetting. Op 'The Triolitich' gunt de Britse pianist zichzelf nochtans meer creatieve vrijheid dan tevoren. Hoewel de spirituele, historische en ook persoonlijke composities (het met samples van kinderstemmen verrijkte Free Palestine bijvoorbeeld) ontstonden aan de piano, werden ze toch in groep verder ontwikkeld.

Na een kort, futuristisch klinkend aanloopje (Devadatta) volgt Leaves Dance, dat duidelijk geworteld is in klassieke, akoestische pianojazz, maar waarin ook een voorliefde voor grooves doorschemert. Het door elektronica aangedreven White Nights refereert dan weer naar een doortocht in Sint-Petersburg terwijl Elephant Man inspiratie haalt bij de gelijknamige film van David Lynch.

Met het langgerekte, door Egyptische mythologie geïnspireerde Ptah's Vibration, waarin je kan horen dat de componist funky jazz als Stevie Wonder en Herbie Hancock in de platenkast heeft zitten, sluit Marshall het eerste luik af. In het tweede wordt er net iets meer naar het persoonlijke (80 Campbell Road en Family Chronicle) verwezen om zo naar een finale met Fictions en Blue Lotus toe te werken.

Deels opgenomen in de UK, deels in Nederland (waar Marshall lange tijd studeerde) is 'The Triolitich' vooral het overtuigende bewijs dat jazz, hiphop en elektronica een fascinerende mix kunnen opleveren. Marshall verfrist de jazztraditie door zijn muziek te laten beïnvloeden door hedendaagse artiesten als Flying Lotus, Thundercat en The Roots of het beatwerk van J Dilla. Het maakt van 'The Triolitich' een lekker los, ontspannen en tot in de puntjes verzorgd album waarop improvisatie en in elkaar overvloeiende composities een wonderlijk geheel vormen.

26 maart 2017
Philippe De Cleen