Different Light - The Burden Of Paradise

Eigen beheer

Different Light zag in 1994 het levenslicht op Malta en toerde extensief op het eiland. In 2008 reformeerde zanger/toetsenist/componist Trevor Tabone de band in Praag. Hij vond er de broers Jirka (bas) en Petr Masuk (drums). Gitarist Petr Lux is de tweede oudgediende in het gezelschap dat met ‘The Burden Of Paradise’ eindelijk klaar is om een breder publiek in te pakken.

The Burden Of Paradise



Wanneer een band een compilatie uitbrengt, zijn de jonge hondenjaren definitief voorbij. Het Tsjechische Different Light deed het in 2011. Met – op dat moment – twee studioplaten aan de ceintuur geringd, lijkt zo’n uitgave prematuur, maar de Tsjechen hebben een valabel excuus. Drie jaar na het debuut (‘All About Yourself’ in 1996) splitte de groep. Opvolger ‘Icons That Weep’ verscheen pas tien jaar later. Omdat een hernieuwde interesse voor hun muziek opflakkerde, wilde men ook die eerste songs weer voor het voetlicht brengen.

Wie naar ‘The Burden Of Paradise’ luistert, begrijpt meteen waar die belangstelling vandaan komt. De invloeden van Marillion, Supertramp en Kansas werden achteloos geïntegreerd. Tabone schuwt het grootse, pompeuze gebaar niet. Bovendien is hij een prima zanger in een accentloos Engels. De harmonische samenzang voegt  toe aan het vocale plus. De wendbare melodieën verraden een feilloze timing en een AOR- of artpopsensibiliteit. De solo’s van gitarist Petr Lux koppelen een vloeiende techniek aan directe, emotionele herkenning. Zet ‘The Burden Of Paradise’ op en niemand loopt de kamer uit.

Het best komt men tot zijn recht in de langere stukken. In The Grand Scheme Of Things is expansief zonder dat de aandacht één moment verslapt. De vanzelfsprekende overgangen maken van de diverse secties een organisch geheel. Het klinkt allemaal toegankelijk op een Amerikaanse manier, maar nergens neigt men naar oppervlakkigheid. De lyrics hebben een licht religieuze ondertoon, maar handelen in de eerste plaats over menselijke relaties, waardoor de luisteraar zich betrokken voelt.

Het is die constante bekommernis om het publiek die dit album naar een hoger niveau optilt. In het aan Kansas refererende In Love And War herleidt men Shakespeare (‘Romeo And Juliet’ en ‘Julius Caesar’) tot de algemeen menselijke beschouwing dat je in liefde en oorlog geen vrienden hebt. Eternal Return vertrekt van een populaire tv-premisse (de Japanse spelshow ‘Takeshi’s Castle’), terwijl de Supertramp-connectie er een feest voor het oor van maakt.

Het lijdt geen twijfel: ‘The Burden Of Paradise’ zou vijfendertig, veertig jaar geleden een miljoenenverkoop gekend hebben. Vandaag bewandelt Different Light misschien platgetreden paden, maar in de plaats van de kracht van de verandering krijgen we de kracht van de overtuiging. Voor deze Tsjechische revelatie bestaat vast en zeker een breed publiek; alleen weet het publiek het niet.  

4 juni 2016
Christoph Lintermans