De Held - De Held
Petrol
De eenentwintigste eeuw gaf ons tot nu toe spaarzame maar knappe voorbeelden van een vernieuwde interesse voor het betere Nederlandstalige lied. En nu komt er dus een nieuwe speler op de markt: De Held. Is het de naam van de artiest of de naam van de cd? Wij weten het niet maar met zo’n naam vraag je als artiest om hoge verwachtingen. Worden ze ook ingelost?
Of de tsunami aan talentrijke artiesten zoals Vlaanderen in de jaren ’60 over zich kreeg ooit nog weer komt, valt sterk te betwijfelen. De toenmalige kleinkunstgolf gaf Zjef Vanuytsel, Jan De Wilde, Kris De Bruyne en “j’en passe” aan deze contreien cadeau. De golf deinde uit, werd enigszins verrockt en liep onder invloed van commercie en elektronica stilaan uit tot ze stilviel. Neen, niet helemaal, want Yevgueni eerst en Buurman later hebben al bewezen dat ze de erfenis in een moderne versie kunnen oppikken en op hun beurt verrijken.
Qua thematiek zit De Held op de lijn van zijn voorvaderen. Nogal wat liefdesliedjes, de obligate beschrijvingen van doordeweekse levens en ontmoetingen, enkele beschouwende levenslessen gevat in een notendop vol wijsheid. De Held doet dat goed: geen gepreek maar voldoende zelfrelativering. Wil je zo’n typisch voorbeeldje van een mooie tekst en een melodietje dat je met geen geweld uit je hoofd krijgt? Luister dan naar Weet Je Wat Het Is.
Muzikaal zit het trouwens keurig in mekaar. Jo Jacobs aka De Held schreef niet alleen alle teksten en muziek maar bespeelt bovendien haast alle instrumenten zelf. Hij kreeg daarbij bescheiden en gepaste ondersteuning van Gaetan “Isbells” Vandewoude die de eenvoudige songs subtiel en met voldoende afwisseling inkleurde.
‘De Held’ opent met de zacht kabbelende ballade Vroeg Donker maar even later wordt het tempo flink opgetrokken in het fraaie miniatuurtje Twee Jonge Meisjes. Er zitten trouwens meer nummers verpakt in ontspannen deinende melodieën die sloom zomers aandoen. Hebbewil of het van een heuse JJ Cale-feel doordrongen Kijken Mag bijvoorbeeld.
Als Ik Met Jou Praat is één van die vele typische De Held-nummers: tegelijk eenvoudig en toch krachtig genoeg. En dat geldt zowel voor tekst als muziek: nergens worden de teksten te banaal en geen enkele melodie is te arm om er een instrument op te verslijten. Toch klinkt alles voor de hand liggend en blijft elke beluistering een aangenaam moment. Zelfs het droefgeestige Typisch Belgisch Weer, ondertussen de eerste single, is een intelligent nummer en Onder Ons komt erg dicht bij pure poëzie.
Dit is een eersteling die natuurlijk om bevestiging vraagt. We gunnen Jo Jacobs ondertussen alle tijd om er rustig aan te werken. ‘De Held’ verdient immers voldoende krediet om niet alleen veel op de radio gedraaid, in culturele centra voorgesteld en op welke manier ook verkocht te worden. De Held heeft een mooie toekomst en is ongetwijfeld een talentrijke nieuwe scheut aan de bloeiende boom van het betere Nederlandstalige lied.