Daughter Music from Before the Storm

Glassnote Records
Music from Before the Storm

Vorig jaar nog was er hun tweede prima album ‘Not To Dissapear’ en onlangs kwam Daughter alweer met een album op de proppen: een soundtrack zowaar.

Dit is geen soundtrack bij een film, wat perfect had gekund, gelet op Daughters filmische sound, maar wel eentje bij een computergame: ‘Life Is Strange: Before The Storm’. Daarmee stapt de Britse band in een markt die steeds meer aan belang wint. Computergames zorgden in het verleden al voor gigantische boosts van verkoopcijfers. Vraag maar aan Aerosmith (‘Guitar Hero’) of Fall Out Boy (‘Tony Hawk’s American Wasteland’).

Of het geld bij Daughter nu ook massaal zal binnenstromen met deze soundtrack, is twijfelachtig. Niet dat ‘Music From Before The Storm’ een slecht album is, maar de muziek op deze soundtrack mikt eigenlijk niet op commercieel succes maar staat echt ten dienste van de game, wat ze daarom nog niet minder interessant maakt.

Hoofdrolspeelster in de game is de zestienjarige Chloe Price. De game start als Chloe naar een concert gaat in een oude molen. Ze raakt in conflict met twee mannen en kan enkel ontsnappen omdat haar schoolvriendin Rachel Amber voor afleiding zorgt. De volgende dag trekken de twee meisjes er op uit, ontdekt Chloe het geheim van Rachel en wordt de relatie ingewikkeld. Het is niet moeilijk voor te stellen dat de muziek van Daughter hier bij past, gelet op de teksten die de Iers-Italiaanse Elena Tonra pende voor de twee vorige albums en de gelaagde muziek die haar twee kompanen Igor Haefeli en Remi Aguilella erbij componeerden.

Het album opent heel fragiel met Glass dat Daughtersgewijs opbouwt, vertrekkende van een akoestische gitaar over ijle synths en de engelachtige, woordenloze klanken van Tonra tot stuwende drums van Aguilella en weer terug. Andere tracks, zoals Flaws, Departure, Improve en I Can’t Live Here Anymore zijn, net als de opener, erg breekbaar en hebben geen tekst. Toch is Tonra erop te horen, maar haar stem wordt hier gebruikt als een extra instrument. Dit zijn wel songs die niet echt op zichzelf staan maar de game nodig hebben, want als er een ding duidelijk is, is het dat de teksten van Tonra altijd een meerwaarde zijn.

Burn It Down is zo de hit van de plaat. De tekst zal voor menig tiener uiterst herkenbaar zijn en legt universele angsten bloot. We hebben de game nog niet gespeeld, maar we kunnen wel raden dat de song past bij het moment waarop Rachel een oude familiefoto verbrandt in een ton, deze omtrapt en zo een natuurbrand uitlokt.

Het belang van Tonra's teksten komt vooral naar voor in Hope dat de eerste minuten instrumentaal is, maar na tweeënhalve minuut toch nog een half gesproken, half gezongen tekst krijgt en dan pas openbarst en het licht doorlaat. Ook All I Want met de recht door het hart gaande zin “All that I wanted wasn’t unwanted / Oh, and I wonder why I'm not wanted?”, is één van de hoogtepunten van de plaat.

Slechts een paar keer zijn de instrumentale nummers even boeiend als hun gezongen broertjes en zusjes. Wanneer Haefeli zijn gitaar laat ontsporen in The Right Way Round bijvoorbeeld; of wanneer de spanning mooi wordt opgebouwd zoals in het centerpiece Witches.

Nog één van de betere tracks is Dreams Of William dat net voor de helft plots een draaikolk wordt waarin alles wordt meegezogen en, net als Hope, pas aan het eind wat tekst krijgt waaruit totale verlatenheid spreekt. Het staat in mooi contrast met het even verderop volgende Voices dat een pak opgewekter klinkt. Maar het mooiste staat helemaal achteraan. Slottrack A Hole In The Heart is van het kaliber van Youth en Smother van de debuutplaat en is nu al de beste slottrack van het jaar.


6 oktober 2017
Marc Alenus