Current Swell When To Talk And When To Listen

Nettwerk
When To Talk And When To Listen

Current Swell is al een tijdje big in thuisland Canada, maar de band wil de vleugels spreiden en ook in de rest van de wereld bekend worden. Het zou ook wel mogen, na vijf eerdere platen.

Het kwartet wou in 2014 eigenlijk al uitbreken uit de biotoop. Ze noemden het vijfde album ‘Ulysses’ en wouden de mythologische held achterna, de wereld rond. Het bleef ondanks een uitgebreide wereldtournee bij twee hits in eigen land: de dampende bluesrocker Rollin’  en het meer pastorale Keys to the Kingdom.  

Dan maar in zee gegaan met Jacquire King, bekend van zijn producerswerk voor Kings Of Leon, Cold War Kids, Of Monsters And Men en vele anderen. De band trok voor de opnames van de plaat ook naar Nashville, maar daar kregen ze van de nieuwe producer de eerste avond al een uitbrander. "Kom maar terug als jullie echt iets te zeggen hebben", was de boodschap. King wou zweet zien en het vuur dat hij hoorde in de demo’s die zanger-gitarist Scott Stanton en zijn bende hem stuurden.

De volgende dag stond het viertal, naar verluidt, al terug in de Blackbird Studio, geprikkeld om er echt iets van te maken. De lauweren, waarop ze rustten na vijf platen, werden buitengesmeten en de band verklaarde zich bereid tot hard werken. Dat hoor je in de gedreven zang van Stanton en Dave Lang die de vaak persoonlijke verhalen met veel emotie brengen.

Alleen is het jammer dat ze het gekozen pad van bluesrock alweer achter zich laten en kozen voor een sound die het midden houdt tussen stadion- en folkrock. Denk aan Nataniel Rateliff en, in mindere mate, aan The Avett Brothers en Kings Of Leon en je hebt een idee. Vernieuwend is anders. Maar fans van het genre zijn er genoeg. Dus wie weet, wordt het internationaal toch wel wat deze keer.

Noemenswaardig zijn de openingstrack Marsha, waarin Stanton een innerlijke dialoog houdt met zijn veel te vroeg aan borstkanker gestorven moeder, eerste single It Ain’t Right, wat zo ongeveer de meest opgewekt klinkende break-up song ooit is, en de titeltrack, waarin Lang zijn tegenstrijdige gevoelens verwerkt uit de tijd dat hij en zijn vrouw hun eerste kind verwachtten terwijl zijn schoonvader aftelde naar zijn dood.  

Ook Use Me Like You Do heeft potentie. Hier klinken de vier uit Vancouver een pak donkerder en is de invloed van King het duidelijkst. Lees: hier klinkt Current Swell het meest als Kings Of Leon. Dankzij de zang van Stanton blijft de song wel geloofwaardig. En hij is ook gewoon slim opgebouwd. Een mogelijke hit dus en dat was de betrachting.

Maar misschien moeten we ophouden met het over de plaat te hebben en er gewoon nog een keer naar luisteren. Misschien ontdekken we nog wel iets wat we nog niet hoorden. Voorlopig gaat dit schijfje op het schab: aardig maar niet onmisbaar.

Op 11 juni en 14 september kan je Current Swell live zien in Amsterdam. Een Belgische datum is er nog niet. 


28 juni 2017
Marc Alenus