Crow System - Tidal
Eigen beheer
Even in de haren krabben. Pas elf jaar na zijn ontstaan pakt de Brusselse progmetalband Crow System uit met zijn debuutplaat. Reden: nog geen jaar na de geboorte in 2013 scheidden de wegen met zanger Koen, en toen ging het project voor negen jaar in de schuif. Tot een nieuwe zanger – Antoine - en nieuwe energie gevonden werd. Wat dus resulteert in ‘Tidal’, een knoert van een plaat.
Het is dat de band zelf afkomt met namen als Tool of Alice In Chains, anders hadden wij het wel gedaan. Verwacht met andere woorden de breed uitgesmeerde songstructuren met lange, instrumentale en tegendraads hakkende gitaarmokers van de eerste, en de meerstemmigheid en de ietwat hoog wegijlende zangpartijen van de tweede. En dat in combinatie met de zware power die beide bands kenmerkt.
Maar dat is natuurlijk ook een beetje glad ijs. Want hoe boks je op tegen die legendes, als je een gelijkaardige sound en songbasis hanteert? Door het vinden van originele riffs (Electric Dog), een bassist die fantastisch en quasi-permanent slapt, glijdt en paait, of gewoon even lekker zot uit te pakken met een bekend kleinkunstnummer als De Zotte Morgen, dat met toestemming van de erfgenamen van Zjef Vanuytsel werd omgetoverd tot een metalmachine.
Wat Crow System helaas vergat, was een producer bij de hand te nemen. Die had deze uppercuts van soms bijna tien minuten meer kunnen uit-tunen in zacht-hard momenten (de balans in D-Mass), een filtertje durven zetten op de soms enigszins oppervlakkige stem van Antoine, of de power waarmee dit kwartet je live ongetwijfeld omverblaast ook op een blinkend schijfje weten te capteren.
U leest het al: dat zijn net de puntjes op de ‘i’ die we hier missen, en die het verhaal van deze band echt naar een hoger niveau hadden kunnen tillen. Want de band - en vooral ook de sterke songs die ze kunnen schrijven - verdienen dat. Net zoals die Zotte Morgen, eeuh…, I Have My Demons het verdient om door een groter publiek gehoord te worden.