Conrad Schnitzler - Gelb

Bureau B

Gelb

Onlangs zagen we nog een foto uit 1975 van Conrad Schnitzler, één van de vele geniale, grote maar onbekende krautrockvernieuwers uit het na-oorlogse Berlijn. De man staat met een helm met toeterluidspreker op en een zelfgemaakt kastje vol elektroden tegen de Berlijnse muur, waarop soldaten lopen te patrouilleren. Zijn opzet: de mensen achter de muur laten meeluisteren naar zijn industriële ambientexperimenten. Om maar te zeggen…

In 1974 verscheen een bundel van deze experimenten in een minimale oplage als ‘The Black Casette’, dat zeven jaar later eindelijk ook een vinylversie kreeg met ‘Gelb’. Exact vijftig jaar later worden deze auditieve kunstwerkjes opnieuw opgeblonken en op vinyl uitgebracht.

Conrad Schnitzler hielp met zijn bizarre en conceptuele aanpak van het bewerken van veldopnamen destijds Tangerine Dream toegroeien naar een hoger niveau, en samen met Hans-Joachim Roedelius en Dieter Moebius dook hij ook nog eens in het fenomenale Cluster. We mogen hier dus echt wel spreken van een grootmeester.

En die presenteert hier een dozijn (plus twee bonus tracks) heerlijk genietbare, minimale kunstwerkjes. Denk aan een soort van titelloze soundscapes die de ene keer bestaan uit rond elkaar zwevende synthesizertonen in een tochtig landschap, en de andere keer wat ongeduldig, mechanisch hobbelen. Maar wat vooral ook opvalt, is dat de luistervriendelijke ambientschepper zich met respect houdt aan toon, harmonie en esthetiek. Je kan dus gerust “genieten” van deze tijdloze creaties. Om dat te beklemtonen, gooit Schnitzler er af en toe nog wat geluidjes van kabbelende watervallen, fritselgeluiden of waaiende winden tussendoor.

“Tijdloos”. Daar viel het woord al. Over het algemeen moet je het nogal vaak stellen met van die uit de hoogte neerdwarrelende geluiden of klagerige vintage synthesizernoten die je terugvoeren naar een kwarteeuw geleden. Dat neemt niet weg dat deze muziek op zich nog best fris en avontuurlijk klinkt. De échte magie van destijds is natuurlijk verdwenen. Het mysterie en de kracht zijn er nog wel. Dit is dus een leuk tijdsdocument, waarbij de duidelijk wat experimenteel jammende bonustracks - die ook wat te luidruchtig klinken - voor ons niet echt hadden gemoeten.

22 december 2024
Johan Giglot