Colline Hill - In-Between
Hill & Lake Productions
Er was een tijd – grosso modo samenvallend met de stillere seventies na de bruisende sixties – dat er haast maandelijks – op piekmomenten zelfs wekelijks – een plaat uitkwam waar één of andere bard gebogen over de snaren uitgepuurde zieleroerselen op de wereld losliet. Dat leverde doorgaans heel romantische, bij tijden zelfs ontiegelijk trieste songs op. Af en toe spatte het optimisme door de boxen – van minuscule draadloze oortjes voor op fiets, bus of stoep was nog geen sprake – maar dat was toch eerder uitzondering dan regel. Voor dat soort levensvreugde had men sinds een dik decennium de duivelse rockmuziek, blaffende versterkers en dreunende bassen inclusief. Neen, het "guild" van de liedjesschrijvers pakte het veel rustiger aan, leunde flink op de meer maatschappijkritische folkmuziek van enkele jaren daarvoor en voegde daar een flinke geut autobiografische psychoanalyse aan toe.
Uit die beweging zijn menig flinke kleppers geboren, die moeiteloos de millenniumwende hebben overleefd en ondertussen bankrekeningen hebben die feller doen duizelen dan een duivelse riff uit de stadiumrock. Het weze hun gegund! In de loop van de tijd geraakte het genre ietwat op de achtergrond, maar als onderstroom is het in feite nooit verdwenen. De arrangementen werden iets breder. Soms werd er een heuse begeleidingsband ingehuurd. Synthesizers, samples, crossovers, covers in modieuze kleedjes besmetten enigszins de oorspronkelijke authenticiteit. Maar dood? Neen, dood kon je de singer-songwriter niet verklaren.
Sterker nog: af en toe steekt er nog een exemplaar pur sang de kop op. Zoals Colline Hill, om er eens eentje bij naam te noemen. We kenden haar helemaal niet, maar voelen ons sinds enige dagen helemaal thuis bij nieuwste werkstuk ‘In Between’. Dit is werk zoals het ooit gespeeld werd in Greenwich Village of op een nachtelijk radiostation, ergens langs een eenzame interstate tussen Iowa en Nebraska en bij ons gekend onder de verzamelnaam Americana. Beklijvend vakwerk, dat was de eerste indruk.
Hoe verrast waren we toen bleek dat Colline Hill ongeveer evenveel yankeebloed in de aderen stromen heeft of albion pedigree bezit als Margriet Hermans en Dana Winner samen om nu even een risicoloze vergelijking te proberen. Neen, Colline heeft Bretoense roots en dat sluit – beseffen we op dit moment – een lichte Angelsaksische link niet uit. Gitaar, stem en een verhaal, een bezinning of een bekentenis van eigen makelij, dat is de formule die Hill huldigt en die de hele plaat door wordt aangehouden. Daar is absoluut niets mis mee, maar in deze tijden van the-sky-is-the-limit-studiomogelijkheden is het toch even wennen.
Colline trapt eerder rustig af met het uitnodigende Make It Your Own. Een mooie tekst over kansen die best gegrepen worden, een helder getokkel op de snaren en een stem die weet wat het leven te bieden heeft. Het portret van Kate is mooi en levendig, onder meer door de gepaste uptempo behandeling. In het snellere compartiment horen we verder op het album nog Lonely en Mary Jane, een mogelijke radiohit, als het op de bevoegde zenders wordt opgepikt. Traag of snel, het blijken steeds songs te zijn over de “strife of life”. Life’s A Ride is ondertussen in het voorbijkomen als sterke ballade door ons aangestipt. Het tragere werk domineert en al naargelang de stemming van het moment of de aard van de luisteraar zal er bij elke nieuwe beluistering wel één of ander nummer de aandacht vragen. Een zwakker nummer is er met geen vergrootglas op te bespeuren. Dat kan niet van elk album gezegd worden. An Outdated Song sluit Colline’s werk van 2023 af. Beschouw het als een gigantisch overstatement of een te grote bescheidenheid voor Colline’s tijdloze collectie.
‘In-Between’ is een album uit Frankrijk dat zonder blozen naast gelijk welk product uit die Americanastroom mag plaatsnemen. Colline Hill, inmiddels uit Bretagne vertrokken en in België neergestreken, is af en toe te zien op de nationale podia. Zullen we daar dan eens afspreken?
'IN-BETWEEN' is via Bandcamp te beluisteren en te kopen.