Coely Different Waters

Top Notch
Different Waters

Coely bewees en bevestigde eerder al haar talent, onder meer tijdens een sessie waarbij ze Prince alle eer aandeed. En dan weet je : die jongedame gaat nog groot worden. 

Onlangs overtuigde ze ook in een uitverkochte AB. Rap, gospel en spirituele soul, ziedaar de gouden mix waarmee Coely haast als een echte Amerikaanse aan de slag gaat, al blijft ze in de allereerste plaats trots op de Congolese en Antwerpse roots.

Coely (Mbueno), die eerder al de support deed van Snoop Dogg, Kanye West en Kendrick Lamar, brengt positief ingestelde feelgood- annex feestmuziek. En daar is niets mis mee. We wedden dat ze opgroeide met platen van pakweg The Fugees en Erykah Badu. En dat mag, vooral omdat ze niet kopieert, maar net een heel eigen verhaal probeert te schrijven. In het assertief klinkende On My Own geeft ze al aan dat je in het leven keuzes moet durven maken.

Nu kan ze de vruchten plukken van jarenlang gezwoeg en gezweet en creëert ze met aanstekelijke songs een geloofwaardig en overtuigend geheel. Samen met beatmakers en producers Niels Van Malderen, Filip Korte en vocalist Yann Gaudeille slaagt Coely erin om het afgewerkte parcours - ooit zette ze tijdens een rapworkshop op geheel eigen wijze Nicki Minaj neer - in albumvorm te gieten.

Inmiddels kent iedereen de hits Danger Danger 2.0, Don't Care en bonustrack Ain't Chasing Pavements. Met die laatste song geeft ze aan dat ze in de muziekbusiness gestapt is met de intentie er te blijven. Maar de meest indrukwekkende passages op haar album zijn net die waarop zij en haar band gospel evoceren zoals in de heerlijke titeltrack waarin de groep Gnarls Barkley echoot.

Het album zit vol singlewaardig materiaal: Blu Mood bijvoorbeeld, met sample van mama Mbueno, waarin gitaarwerk en elektro elkaar vinden; of Celebrate waarin zowaar een panfluitsample opduikt. Coely laat zich dus door alles en iedereen inspireren. Letterlijk Different Waters dus.

Coely bewijst dat ze een artieste is met een enorm potentieel. Of het nu rap, soul, hip-hop, gospel, R&B of zelfs beatbox is, haar unieke stem kan het allemaal aan. "Was it worth it?", zo vraagt ze zich af in My Tomorrow. Zeer zeker! Dit is een Wake Up Call.


3 april 2017
Philippe De Cleen