Christian Vogel - The Assistenz

Shitkatapult

Onze favoriete, Chileense technoproducer laat weer van zich horen. Inderdaad, “weer”, want met tientallen releases en artistieke projecten onder de arm, is het moeilijk om het gaan en staan van deze bezige bij te volgen. Ditmaal bouwt hij geen artistieke bruggen met toneelvoorstellingen, jazzensembles of andere live projecten, maar gaat Vogel - zoals zijn eerdere platen bij het Berlijnse label Shitkatapult - voor oerdegelijke, knallende techno.

The Assistenz

Wie Christian Vogel enigszins kent, weet bovenstaande natuurlijk te nuanceren. Want de creativiteit van de producer kent natuurlijk geen grenzen. Op ‘The Assistenz’ presenteert hij wederom een uniek samengaan van mens en machine, een expressief en aangrijpend geheel waarin zelfs ambient, idm, elektro en dubstep een plekje kennen.

Buig je even over de hoes van deze plaat waarin de idee mens-machine duidelijk gestalte krijgt: een mechanisch, artificieel kunstobject waaruit bovenaan zelfs raketten komen, maar dat in zijn totaliteit wel lijkt op een engel met aureool en openslaande vleugels. Het is simpel: de rode draad is techno, maar die wordt zo stevig uitgetrokken, dat iedereen met enige interesse voor elektronische creativiteit gewoonweg verwonderd achterblijft.

We laten de dromerige, minimale doezeling van ambienttrack Signal Symbol even buiten beschouwing (hoewel ook hier in de verre onderwatergeluiden erg veel beweging waarneembaar is). Christian Vogel gaat op zoek naar traag pompende beats en knispers, maar haalt die uit bizarre, machinale samples, waardoor vaak donkere, geloopte ritmes ontstaan. Die laat hij langzaam transformeren tot een bepaalde drive ontstaat, zoals een steeds wentelende zuiger die de motor van Telemorphosis hardnekkig blijft aandrijven: hard en genadeloos. Maar gaandeweg voorziet de klankartiest ook een evolutie van warme ondertonen en glijdende dubecho’s, die het geheel plots veel emotie meegeven.

Dat is trouwens ook weer niet altijd het geval, want het abstracte geratel van Vessels, in combinatie met stevig pompende breakbeatbassen, zorgt voor een duister en dreigend idm-geheel. Hier is het duidelijk de machine die wint. Misschien is dat uiteindelijk ook wel het opzet, want met The Mermans Dream, een track die op de plaatversie niet aanwezig is, sluit Christian Vogel af met een trage, abstracte metaalpercussie die meer en meer chaotisch en gestoord overkomt. De fabriek slaat op hol tot voorbij het begrip en de verbeelding van de luisteraar. Wat we wel begrijpen: ‘The Assistenz’ is een kanjer van een plaat. Tot de volgende Christian!

27 oktober 2016
Johan Giglot